Een thriller in de high-end replica-wereld

wereldgenieter 30 september 2024
Fake geeft je een ingenieuze inkijk in de té dure handtassen business én vooral de inventieve miljoenen namaak sector.

Auteur
De Singaporese Kirstin Chen woont in de USA (daarom vermoed ik dat ze wel wat autobiografische kenmerken in het boek heeft verstopt) en schrijft nu al aan haar vierde boek ‘Tech Wives’. Haar eerste boek lonkt alleen al om de titel ‘Soy sauce for beginners’. Deze slimme Aziatisch-Amerikaanse vrouw heeft de TV-rechten verkocht aan de hoogst biedende van acht producers: TriStar (Sony Pictures). Uitkijken naar de serie dus!

Cover
De heerlijke omslag geeft je een sluw-chique blik vanachter een zonnebril met twee identiek lijkende handtassen. Let op de 'shining' details!

Het verhaal
Het leven van Ava Wong zit in een dip. Haar huwelijk met chirurg Oli lijkt gestrand, haar zoontje van twee kan niet praten en heeft constant driftbuien, wat haar – na haar advocatenloopbaan – als huisvrouw met nanny tot wanhoop drijft. Winnie, haar voormalige en kortstondige kamergenoot op de universiteit, geeft haar een uitweg: partner in haar bedrijf in fake luxe handtassen. Het lijkt bijna geen criminaliteit.

Mijn gedacht
Als er acht partijen opbieden voor de televisierechten, mag je zeker zijn van een sterk plot en genuanceerde karakters met een strakke sneer naar ’the American dream’. Daarenboven krijg je een kleine inkijk in de façade van de ethiek, die luxemerken schijnheilig hanteren.

Enorm slim van Chen om een deel te schrijven als bekentenis aan een rechercheur én een deel dat een andere waarheid etaleert. Het allermooiste aan het verhaal vind ik de fijnzinnige, scherpe en filerende humor. Geniaal!

“It’s the only place for freaks like them, hucksters, con men, unicorns, queens. Winnie is the American dream, and that’s what drives everyone mad, mad, mad – that she had the gall to crash their game and win it all.” (Kirstin Chen)

Meer recensies van wereldgenieter