Een waanzinnige psychologische pageturner

wereldgenieter 20 juli 2024
Help me laat de lezer mee instappen in een ongezien spannende thriller, waarbij je het boek écht niet kan wegleggen.

Auteur
De Nederlandse Ilse Ruijters schrijft knappe psychologische thrillers én heeft een podcast. Ze heeft al – terecht – diverse awards gewonnen en heeft talloze nominaties op haar naam.

Cover
Mooie omslag met diepe contrasten. Ik heb wat opgezocht over een blauwe vlinder om een link te vinden, maar helaas niet gevonden. Dat zal wel aan mij liggen.
Help me: het verhaal
Als advocate Roosmarijn in een tankstation gemorste koffie wil wegwassen in het toilet, stopt een jonge vrouw een briefje in haar hand, waarop ‘help me’ staat. Roosmarijn aarzelt geen seconde en achtervolgt het busje waarin het meisje geforceerd instapt.

In een stroomversnelling ontdekt Roosmarijn een moord en in no time zit ze in de verhoorruimte als hoofdverdachte. Hoe kan ze haar onschuld bewijzen of… is ze toch schuldig?

Mijn gedacht
Ilse Ruijters slaagt er geweldig in om een bizarre framing geloofwaardig te (laten) vertellen. Een toch gemeende uitroep om ‘gaslighting’ serieus te nemen.

Het hoofdpersonage steelt absoluut de show door de twijfels over zichzelf, de relatie, de ratrace en de (non) ambities sterkt neer te zetten.

De spanningsboog klimt langzaam, maar zeker en versnelt plots in een lawine. Top!

Het is me een raadsel hoe ik dit boek heb geschreven. (Ilse Ruijters)

Meer recensies van wereldgenieter