Een Leuvense universiteits-crimi met extra historisch boek

wereldgenieter 19 augustus 2024
Sub Rosa vormt de prequel van de Thomas Berg reeks misdaadromans; hoe en waarom de student zich interesseert in criminaliteit. Met een stevige extra bonus!

Auteur
De Vlaamse Jo Claes werkt als leerkracht – een roeping, net als schrijven – en specialiseerde zich in mythologie (verhalen van een bepaalde cultuur), hagiografie (studie van heiligenlevens), iconografie (studie van de diepere betekenis van beeldende kunst), de apocriefe literatuur (verborgen Bijbelse boeken), de religieuze kunst en de Romeinse sagen wereld. En dat merk je.

Cover
Deze keer geen standbeeld op de omslag, maar relevant doornige rozentakken. Mooi.

Sub Rosa: het verhaal
Thomas Berg studeert theologie in Leuven op aanraden van zijn moeder. Hij heeft geweldige cijfers, maar toch boeit de richting hem niet zo erg. Als zijn moeder overlijdt aan kanker, twijfelt hij om verder te zetten. Zijn professor Willem Sanderius kan hem – bij hem thuis – overtuigen om toch theologie aan te houden. Thomas ziet op tafel een oude codex liggen, maar de professor schrikt en vraagt om niemand te vertellen over deze ‘sub rosa’.

Bij de bekendmaking van zijn opzienbarende ‘sub rosa’ ontdekking krijgt Sanderius heel wat tegenstand(ers) en Thomas duikt verder in de materie en motieven van prota- en antagonisten. Terwijl hij tijdens zijn zoektocht heel wat eigenaardigheden vindt, verkent hij zijn eigen theorieën en blijft als een pitbull achter feiten jagen. En dat heeft gevolgen.

Memoires van een verrader
Het tweede deel van het boek ‘memoires van een verrader’ bevat de ontdekking van Sanderius. Het verhaal van Jezus, zijn apostelen, de kruisiging en wederopstanding door de ogen van Judas. Judas beweert dat zijn verraad in opdracht gebeurde van de rabbi, dat hij geen zelfmoord pleegde, maar over de apostel Johannes waakte.

Mijn gedacht
Het misdaadverhaal Sub Rosa neemt je mee naar de Leuvense studentenwereld, doorspekt met historische (en erg interessante) weetjes. Het hoofdpersonage krijgt vorm (voor latere verhalen) en heeft heel wat trekjes en kwaliteiten, die hem meteen laten ‘leven’.

Het boek kent een stevig tempo, wat je doet doorlezen. De spanningen tussen de karakters en hun kleine geheimen geven het boek pit.

Uiteraard ontvang je een extra cadeau met de ‘Memoires van een verrader’. Dit boekdeel heeft me ongelooflijk (pun intended), maar waar geboeid. Zelf heb ik absoluut geen affiniteit met het christelijk geloof en weet ik wel wat flarden van het ‘Jezusverhaal’. Nu heb ik in brief/romanvorm eigenlijk een ‘alternatieve’ versie gelezen en heel wat bijgeleerd bijvoorbeeld waar het begrip ‘judaskus’ vandaan komt.

Je kan diverse versies over Judas Iskariot terugvinden, bijvoorbeeld ‘Les mémoires de Judas’ eind negentiende eeuw door een Italiaanse schrijver gepubliceerd. In de eerste eeuw werd de ‘andere’ versie van Judas al beschreven en in 2004 werd deze zelfs formeel vermeld op een congres en dat brengt nog altijd heel wat beroering bij de gelovigen.

Zelf vind ik het jammer dat Jo Claes niet vermeld waar hij zijn mosterd haalde voor de ‘memoires van een verrader’. Is het een Nederlandse versie van de in 2006 uitgebrachte Engelse vertaling of gaat hij verder terug? Is het gewoonweg een geromantiseerde eigen bewerking gebaseerd op een aantal feiten? Geen idee, wel erg boeiend om te lezen.

Even those who betray you are part of the plan. Jezus couldn’t get to the cross without Judas.(Chrissy Kirkman)

Meer recensies van wereldgenieter