Hoe ver gaat een moeder voor haar kinderen?

wereldgenieter 24 juli 2024
Vrij stroomt de rivier vormt het moedige relaas van een ontsnapte moeder op zoek naar haar kinderen in de 19de eeuw.

Auteur
De Engelse Eleanor Shearer heeft in Oxford de slavernij en de herstelbetalingen bestudeerd. Zelf is ze de kleindochter van Caraïbische migranten. Vrij stroomt de rivier bevat haar indrukwekkend debuut.

Cover
Prachtige omslag, dat de belangrijke rivier in het boek voorstelt middenin het Caraïbisch eiland Trinidad.

Het verhaal
Rachel werkt als slaaf op een suikerrietplantage en haar vijf kinderen zijn verkocht. Op een moment besluit ze om haar kroost op te sporen en ze vlucht. Haar constante angst, maar vooral haar hoop drijft haar verder om haar zonen en dochters te zoeken.

Ze beseft tijdens haar zoektocht dat enkel en alleen als ze haar kinderen heeft gevonden, ze pas vrijheid kent. De moeilijke tocht weerhoudt haar niet om door te zetten met alle kracht in haar lijf.

Mijn gedacht
Shearer schreef een impressionant debuut. De roman gaat vooral over de moed en het doorzettingsvermogen van een moeder. De schrijfster kan enorm goed de sfeer op de plantages en de onmacht van de slaven neerzetten. De karaktertrekken van de personages komen echt tot leven. Wat ik wat miste… Shearer praat of schrijft niet of amper over de wrede verkrachtingen, wat de vrouwen enorm hebben geschaad en gevormd. Maar misschien maakte dat de roman té sinister en schiet dat het doel voorbij. Enorm aangrijpend om te lezen en stemt tot nadenken.

We whisper the names of the ones we love like the words of a song. That was the taste of freedom to us, those names on our lips. (Uit het boek)

Meer recensies van wereldgenieter