Een literair liefdesverhaal

wereldgenieter 25 september 2024
Zijn geur na de regen laat je filosoferen over de gelijkwaardigheid tussen mens en hond.

Auteur
De Franse Cédric Sapin-Defour schrijft als journalist en alpinist voor “Montagnes Magazine”, “Libération”, “Alpine Mag”, en “Espresso”. Vanzelfsprekend (ahum) heeft hij ook al diverse alpinisme-boeken gepubliceerd. En nu heeft hij een liefdesverhaal over zijn Ubac uitgegeven met véél succes.

Cover
Sapin-Defour gebruikt één van zijn 'miljoenen' foto's van zijn Ubac. Prachtig! Trouwens, een titel om nooit te vergeten.

Het verhaal
Cédric ziet een piepkleine advertentie, waarin men een warme thuis zoekt voor Berner Sennenpuppy’s. Cédric aarzelt, want hij weet dat Berner Sennen meestal geen tweecijferig lang leven beschoren zijn. En hij vreest voor zijn eigen immens verdriet na zijn dood.

Meteen maakt Ubac zijn leven meer dan compleet en kan hij nog meer genieten van de natuur. Hij staat stomverbaasd te kijken dat zijn Ubac hem zo veel meer laat zien, horen en voelen. Zijn vriendin Mathilde en nog twee hondjes Cordée en Frison maken het gezin redelijk geïsoleerd van de wereld én zorgen voor intens huiselijk geluk.

En de gevreesde dag breekt aan: het overlijden van Ubac.

Mijn gedacht
Cédric Sapin-Defour kan als geen ander de ultieme liefde voor een hond beschrijven. In elke zin weegt hij de woorden af totdat hij perfect kan uitleggen wat hij bedoelt. Regelmatig heb ik een woord moeten opzoeken (zoals neotenie, theobromine, kolam en nog veel meer), zodoende ontving ik – hartelijke dank – een uitbreiding van mijn woordenschat. Een boek en zinnen om te herlezen vol met metaforen en stof tot nadenken. Mooi!

Als je vertelt dat jouw hond is gestorven, krijg je een vriendschappelijk klap op jouw schouders en bijna meteen de vraag wanneer je een andere neemt. Dat doet men toch ook niet als jouw vrouw sterft. (Cédric Sapin-Defour)

Meer recensies van wereldgenieter