verwikkelingen in een TBS-kliniek

wil veltkamp 11 oktober 2024
‘De nieuwkomer’ van Martine Kamphuis is het tweede deel over Sanne Molenaar, basisarts in een Tbs-kliniek. Dit deel kun je overigens goed lezen zonder de voorganger ‘de klinie’ te hebben gelezen. Alhoewel ik nog nooit in een Tbs-kliniek ben geweest, denk ik dat de cover goed weergeeft hoe zo’n gang in de kliniek eruitziet. Een wanhopig persoon gedrukt tegen het glas van een deur die niet open kan. Karel, de leidinggevende in de kliniek waar Sanne werkt, heeft een opvolger, Annabella. Ze heeft een heel andere stijl van leiding geven, een stijl waar Sanne zich niet echt in kan vinden. Ze voelt zich niet gehoord, zowel niet als ze ziet dat een patiënt zijn zin krijgt (iets wat bij Karel nooit gebeuren zou) en ook als ze aangeeft getreiterd te worden door een wraakzuchtige serieverkrachter krijgt ze nul op het rekwest.
Als Sanne er dan ook nog eens achter komt waarom Karel niet meer op het werk verschijnt, is de maat vol en gaat ze – hoe kan het ook anders - met gevaar voor eigen leven op onderzoek uit.
De proloog is behoorlijk spannend en angstig. Het is te merken dat Martine werkt als psychiater/psychotherapeut in de specialistische ggz. Door het teruggaan naar bepaalde perioden in haar leven, door bijvoorbeeld haar dagboeken te herlezen of samen met anderen herinneringen op te halen krijgt Kamphuis inspiratie voor haar boeken. Deze bevatten dan ook zeker
autobiografische elementen. De personages zijn goed neergezet in korte hoofdstukken en van sommige werd ik zelfs een beetje bang. Er komt ook nog wat romantiek de hoek om kijken, maar ook daar zijn de nodige strubbelingen. Al met al een boek dat prettig leest en laat uitzien naar een vervolg over Sanne en haar belevenissen.

Meer recensies van wil veltkamp