niet echt een thriller

wil veltkamp 03 september 2024
‘Een mooie dood’ geschreven door Charles den Tex heeft als ondertitel: Wat als geluk uit je leven verdwijnt? Geluk is een begrip dat in deze thriller vaak terugkomt.
Geluk begint op een mooie heldere nacht. Harm van Gast, kroegbaas, zit met enkele van zijn stamgasten te genieten van de sterren. Ze drinken hun laatste drankje en proosten op geluk. Vooral Harm is gelukkig, sinds een aantal jaren is hij samen met Imane en er is geen enkele wanklank in hun relatie. Ze zijn erg gelukkig samen. Maar dan slaat het noodlot toe. Op een nacht treft Harm Imane levenloos aan in zijn café. De politie is ervan overtuigd dat Harm de dader is, ook al kunnen ze dit niet bewijzen.
De politie bijt zich in hem vast en ook zijn café wordt grondig doorzocht. Harm weet één ding zeker: hij was het niet. En wat betekent de tekst op een bierviltje geschreven staat? Ik heb het. Wat is het en wie heeft het geschreven. Harm gaat zelf op onderzoek uit. De schrijfstijl van Den Tex is zoals altijd weer verzorgd en doordat het vanuit Harm is geschreven, kruipt het boek je onder de huid. Voor mij voelde het verhaal meer als een psychologische roman dan als een thriller. Helaas zakte het verhaal na het sterke begin in, er volgden nogal wat herhalingen en naar het eind toe was er een wending in het verhaal dat ik niet kon volgen. Voor mij voelde het niet realistisch aan, zelfs een beetje futuristisch. Menigeen zal dit bekoren, er gebeuren tenslotte wel vaker zaken die niet te verklaren zijn. 3,5* van mij.

Meer recensies van wil veltkamp