leuke cosycrime met heerlijke humor

wil veltkamp 23 juli 2024
‘Het lijk in de bibliotheek' is het eerste deel van de Ilona-Wachters-serie. Deze feelgooddetective verscheen als e-books bij H!P Publishing. Ik las het boek samen met lezers van de boekenreizigers in de leesclub. Het is geschreven door Miriam Lucia. Zij is zelf bibliotheekmedewerkster en gek op boeken en lezen. Maar ook houdt Lucia van schrijven, hiervoor volgde ze zelfs meerdere schrijfcursussen en workshops en doet ze regelmatig mee aan verhalenwedstrijden. Het lijk in de bibliotheek is haar eerste boek, nadat ze al meerdere novellen heeft geschreven.

Ilona Wachters ontvangt een alarmmelding uit de bibliotheek in Sonsveld, waar ze werkt al bibliothecaris. Er blijkt een dode te liggen tussen de stellingen met boeken. Ilona is een groot fan van thrillers en in de stijl van Jessica Fletcher uit de serie Murder she wrote of Agatha Christie’s Miss Marple gaat ze zelf op onderzoek uit. Ze verdenkt meerdere personen en ondanks de waarschuwingen van de rechercheur Alex van den Burg, blijft ze zich met het onderzoek bemoeien. Vriendschappen komen onder druk te staan, maar niets weerhoudt haar.
Het is, ondanks dat het een moordverhaal is, toch een luchtige vertelling geworden door de humor en de herkenbare situaties waarin Ilona en haar vrienden terecht komen. De schrijfstijl is vlot en makkelijk te lezen. De hoofdstukken eindigen op een manier die ervoor zorgen dat je wilt blijven doorlezen. De ontknoping is verrassend en maakt dat ik uitzie naar het volgende deel uit deze serie.

Meer recensies van wil veltkamp