een feestje om te lezen

wil veltkamp 15 september 2024
‘Koel water’ geschreven door Julienne Brouwers las ik als preview, samen met de leden van de boekenreizigers leesclub. En om maar direct met de deur in huis te vallen: Het was weer een feestje. Over feestjes gesproken, daar begint ‘Koel water’ dan ook mee.
Het vastgoedkantoor van Hugo viert een spetterend feest omdat ze een grote opdracht hebben binnengehaald. Hugo verlaat, dronken zo lijkt het, voortijdig het feest. Hij wordt door zijn secretaresse en zijn geheime minnares Louise in een taxi naar huis gezet. De volgende ochtend blijkt hij te zijn overleden. De schok is hevig, en wordt nog groter als Louise ontdekt dat achter Hugo’s perfecte façade een duistere wereld schuilt.
Forensisch rechercheur Amber de Witt wordt op de zaak gezet, want al snel blijkt dat er sprake is van moord. Ze ontdekt, samen met rechercheur John dat Hugo veel vijanden heeft en verwikkeld is in een web van corruptie en bedrog.
Louise gaat ook op onderzoek uit, ze moet en zal de waarheid rondom de dood van haar minnaar achterhalen. Dat ze dit met gevaar voor eigen leven doet is iets wat ze zich niet realiseert.

Deze psychologische thriller is een ware rollercoaster, waarin Brouwers doet waar ze goed in is, namelijk de lezer regelmatig op het verkeerde been zetten. Er zijn meerdere verdachten en ik had er plezier in mee te puzzelen en te zoeken naar de dader, maar tot bijna het einde toe zat ik fout. Zelfs de titel kan op meerdere manieren uitgelegd worden! Het verhaal, dat zich afspeelt in Den Haag en omgeving, wordt beschreven vanuit Louise en vanuit Amber. De emoties van de hoofdpersonen wordt zodanig beschreven dat deze levensecht overkomen. De plot ontwikkelt zich razendsnel, is origineel en onvoorspelbaar. Extra leuk maakt het dat privéleven van forensisch rechercheur Amber ook aan bod komt en dat er over haar nog een volgend deel komt. Brouwers is een auteur die meer aandacht in de media verdient, want haar boeken zijn een feestje om te lezen.

Meer recensies van wil veltkamp