een heerlijke historische roman

wil veltkamp 28 september 2024
‘Lily, waar de mist niet kan komen’ is het eerste deel over en met Lily Appleton, een historische roman geschreven door Aster Borg. Dit is een pseudoniem gereserveerd voor romans en feelgood. Onder de naam Johnny Bollé worden thrillers geschreven door de Antwerpenaar. Hiermee heeft hij al behoorlijk naam gemaakt. Daarom was ik heel benieuwd of hij een ander genre net zo goed beheerst. Ik had al een voorproefje gelezen in de vorm van zijn korte feelgood verhaal ‘Dansen tussen wilde rozen’ en hierover schreef ik ook een recensie. Maar wat vind ik dan van zijn roman? In het kort de inhoud: In het jaar 1928 is Lily twintig jaar. Ze leidt een zorgeloos leven in één van de rijkere buurten in New York. Haar vermogende ouders dragen haar op handen. Ze is verloofd met Raymond en maakt van haar hobby haar werk, wanneer de maître d’hotel Oscar Tschirky haar een baan aanbiedt in het wereldberoemde Waldorf-Astoria, het meest prestigieuze hotel van die tijd. Maar dan gebeurt het ongelovige, de beurskrach van 1929 verstoort al haar dromen. De Grote Depressie die bijna de hele wereld in zijn greep houdt, slaat de familie Appleton niet over. Een opeenstapeling van tegenslagen, ziekte en bedrog brengt het gezin in grote armoede. Met wilskracht en doorzettingsvermogen lukt het Lily ternauwernood om te overleven. Een geheim uit het verleden zet haar leven nogmaals op de kop.
Afwisselend tussen 1928/1929 en 1980 wordt over het leven van Lily en haar dierbaren verteld. Door deze manier van vertellen, blijf je nieuwsgierig naar het verdere verhaal. Af en toe wordt een tipje van de sluier opgelicht, naar mijn idee mocht dit tipje wel wat meer zijn, het blijft wat oppervlakkig. Hopelijk wordt in het volgende deel wat meer van het verleden blootgelegd. Borg bewijst dat hij kan schrijven en hier heeft hij de sfeer van die tijd ook goed vastgelegd. Het beschermende van de ouders richting Lily, de omgang tussen de werkgever en werknemer, de huishoudster die op de achtergrond blijft, maar uiteindelijk de stabiele factor is. Alles komt aan bod. Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende deel.

Meer recensies van wil veltkamp