onwerkelijk verhaal

wil veltkamp 20 juli 2024
Eugeen Van Aerschot is een Vlaamse auteur die sinds 2009 in Thailand woont. Al vele jaren houdt hij zich bezig met hypnose en regressie. Deze interesse en zijn talrijke reizen naar de Filipijnen zijn de inspiratiebron geweest voor zijn psychologische thriller ’Een kras op haar ziel’. Dit verhaal had hij al jaren op de plank liggen, maar pas in 2020 uitgegeven. Nu volgt dat zijn tweede boek ‘Manilla Madness’.
Dezelfde hoofdpersoon wordt nu ook opgevoerd, namelijk Karen Meulenberghs. Zij is drie jaar geleden tijdens haar bezoek aan Manilla, slachtoffer geworden van een corrupte politiekolonel die haar een moord in de schoenen wilden schuiven. Ze heeft gezworen nooit meer een voet op Filipijnse grond te zetten. Maar dan krijgt ze van een advocaat uit Frankrijk het aanbod om even snel heen en weer te vliegen naar Manilla om een aantal documenten en een set sleutels op te halen. Ze krijgt hiervoor een riante vergoeding. En die vergoeding verblindt haar dusdanig dat ze haar angst zomaar aan de kant zet.
Het eerste boek las ik niet en daarom was ik in eerste instantie sceptisch om aan dit boek te beginnen. Gelukkig wordt er wel veel teruggekeken naar Karen en haar belevenissen, zodat ik niet het idee had iets te missen.
Karen komt opnieuw in contact met de corrupte politiekolonel, maar dit keer moeten ze samenwerken. Persoonlijk vond ik dit wel wat raar, een man die je voor jaren in de gevangenis had willen gooien, tenzij je hem een flinke financiële vergoeding geeft, moet je nu vertrouwen. Sowieso vond ik Karen wel erg naïef. Er wordt bij haar thuis aangebeld, een wildvreemde man staat voor de deur en ze laat hem zonder enige argwaan binnen en biedt zelfs koffie aan. Ze laat zich snel overtuigen, is helemaal in de ban van het geld dat ze kan verkrijgen. Op de laatste bladzijde van het boek geeft de auteur aan dat dit verhaal gebaseerd is op ware feiten, er zijn foto’s van de documenten en van de sleutels om de geloofwaardigheid van het verhaal te bewijzen.

Meer recensies van wil veltkamp