Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

De pijn van het zwijgen

*wil2* 05 december 2022
In ‘De kampschilders’, het drieëndertigste boek van Jan Brokken, gaat de auteur wederom op zoek naar het verleden van Olga en Han Brokken net zoals hij dat al in ‘De tuinen van Buitenzorg’ deed. Olga en Han zijn zijn ouders voordat ze dat werden. In 1935 verhuizen ze, 23 en 25 jaar oud, naar Nederlands-Indië en strijken na een paar maanden neer in Makassar waar Han als theoloog onderzoek doet naar islamitische bewegingen. Daar worden ook hun zoons Boris en Michiel geboren en het gezin leeft een gelukkig leven totdat ze door de Japanners in interneringskampen worden gezet; Olga met de jongens in Kampili en Han in Parepare.

In het eerste deel ‘Vliegen vangen’ worden de ervaringen in het vrouwenkamp beschreven dat onder leiding stond van kampcommandant sergeant Tadashi Yamadji, ‘de Bolle’, die jong, streng, driftig en onberekenbaar was, hoewel hij wel zijn best deed om het kamp leefbaar te houden. Niet in de laatste plaats omdat hij zelf zo panisch was van allerlei ziekten die er heersten. Vooral dysenterie kwam veel voor, ook overgebracht door de vele vliegen en reden om als straf het vangen van een bepaald aantal vliegen in te voeren. De vrouwen maken ‘s avonds muziek om de verveling op afstand te houden en vooral om de moed niet te verliezen. De vele bombardementen zorgen ervoor dat veel vrouwen het psychisch erg zwaar hebben, ook omdat ze veelal door Amerikanen onder vuur worden genomen.
Jans jongste broer Michiel loopt er een oorlogstrauma op; nadat hij is weggelopen en terug wordt gebracht is hij angstig en heeft nachtmerries, maar hij kan niet vertellen wat er gebeurd was.
“Hoe het precies zat was echter verdwenen in de jungle van zijn donkerste herinneringen, want zo woekert oorlog voort, je haalt gebeurtenissen door elkaar, weet niets meer zeker, wat blijft is angst die tempert en dan weer oplaait, als het janken van de wind bij een storm.”
In het kamp leert Olga Maria Hofkens-Rueter kennen, ze is getrouwd met de kunstenaar Willem Hofkens, en zelf ook erg talentvol. De tekeningen die ze maakt negeren de gevangenschap: “Op haar tekeningen is geen bewaker of uniform te zien. Alleen vrouwen die de planten opbinden en de takken snoeien. Niets geen ellende, geen enkel teken van geweld of knechting. En juist die vredige sfeer is de zwaarste aanklacht tegen de oorlog: zo idyllisch zou het leven kunnen zijn als eenieder zich zou bezighouden met het meest essentiële van het bestaan - zorgen voor gezond voedsel dat helpt om te overleven. De tekeningen van Maria zijn een hymne op de natuur.”

In het tweede deel ‘Palet van Wilskracht’ lezen we over de verschrikkingen in het mannenkamp. Van zijn moeder hoorde de auteur nog weleens wat over haar kampervaringen, waarschijnlijk omdat ze hem, als enige die die tijd niet had meegemaakt, niet wilde buitensluiten, maar zijn vader bleef volharden in zijn stilzwijgen, op af en een toe een losse opmerking na.
Na afloop van een lezing attendeerde iemand Jan Brokken op het boek ‘Djoenkeng Owari’ (Het appel is afgelopen) met tekeningen van Willem Hofker en suggereerde dat zijn vader er misschien wel op zou staan. Dat is niet het geval, maar de tekeningen geven wel een goed beeld van de situatie in het kamp, want Willem Hofker schuwde de donkere kanten niet zoals zijn vrouw dat wel deed. Hofker had nog de tijd gekregen om zijn tekenspullen te pakken voordat hij afgevoerd werd naar het kamp en kon daarom veel tekenen tijdens zijn gevangenschap en hoewel niet alles bewaard is gebleven, geven de overgebleven tekeningen een goed inzicht in de gruwelen van het kamp en de gevolgen voor de mannen, waarvan sommigen nog jongens. Naast Hofker was er nog een andere kunstenaar in het kamp, namelijk Rudolf Bonnet, maar hij was iemand die pas in afzondering zijn kunst kon maken en was dus niet echt productief in het kamp.
Naast de kampverhalen staat er in dit deel ook veel over de verschillende kunstenaars en hun leefmilieu voordat de oorlog uitbrak. In de jaren dertig was vooral Bali erg in trek, niet in de laatste plaats vanwege de relaxte levenshouding, ook ten opzichte van homoseksuelen. In 1939 komt daar een eind aan, omdat het gouvernement, naar nazi-voorbeeld, een klopjacht op hen begon, waarbij o.a. de bekende schilder Walter Spies werd gearresteerd. En zoals dat gaat in dat soort situaties, kwamen niet alle tegenstanders van die hetze in opstand.

‘Het Geishahuis en de Havenkazerne’ is het derde en laatste deel van het boek, waarin de toestand van het land na de bevrijding wordt beschreven. Een toestand die door niet iedereen hetzelfde werd ervaren; de een had de indruk dat de oorlog onverminderd doorging en een ander sprak van wat schermutselingen.
Vanuit Java kwamen jonge vrijheidstrijders, pemoeda’s, die een onafhankelijk Indonesia wilden en voor veel geweld zorgden, want men moest voor hun kant kiezen, goedschiks of kwaadschiks. Die aanvallen van geweld werden regelmatig de kop ingedrukt, waarna er weer even een kortstondige periode van rust volgde. Ondertussen had Han ontdekt dat al de papieren, boeken, aantekeningen en archiefkaarten voor zijn dissertatie waren verbrand en al zijn werk voor niets was geweest. Toestemming om zijn onderzoek te hervatten kreeg hij niet. Ook de meeste kunstwerken van Willem Hofker waren vernietigd, maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, toog hij gelijk weer aan het werk.
Voor de meeste Nederlanders was het dat eerste jaar afwachten of, hoe en wanneer ze terug zouden kunnen naar waar ze vandaan kwamen om hun levens voort te zetten.
Willem Hofker liep kans opgeroepen te worden voor mobilisatie van de KNIL en koos er daarom voor om samen met zijn vrouw terug te keren naar Nederland. Bonnet, die ouder was, liep dat risico niet meer. Han kreeg verlof en ging er vanuit dat hij terug zou keren, iets waarvan Olga al inzag dat dat niet zou gaan gebeuren.
Het enige wat zeker was in die onzekere tijd was dat iedereen weer een leven op moest bouwen en dat ging de een beter af dan de ander.

Dit boek belicht aspecten van de Japanse interneringskampen en het kunstenaarsleven die tot nu toe vooral in het duister bleven. De prachtige illustraties zorgen voor een mooie toegevoegde waarde: een beeld (tekening) zegt wat niet met woorden uitgedrukt kan worden. Maar ook de mens achter de kunstenaar wordt niet vergeten, we krijgen beknopt mee hoe het ze is vergaan na de oorlogsjaren, waardoor het een mooi afgerond geheel is geworden. Met op de achtergrond steeds de zoektocht van een zoon die probeert zijn vader te vergeven, een vader die nooit iets losliet over zijn kampervaringen, maar wel steeds verder wegzakte, al rokend, drinkend en pillen slikkend. “Als mijn vader me uit de doeken had gedaan wat daar voorgevallen was, zou ik hem de drank en de pillen misschien vergeven hebben. En het feit dat zijn KZ-syndroom, vooral het zijne, meer dan dat van mijn moeder en mijn broers, mijn jeugd had vergald en nog menig moment ná die jeugd.”
De pijn en het verdriet sijpelen af en toe door het verhaal heen en geven het boek net dat beetje meer.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van *wil2*

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!