Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

'Geluid is een grillige vriend.'

Willem van Hartskamp 03 februari 2018

Stel, je kijkt naar een film. 90 minuten lang zit je op het puntje van je stoel. De aftiteling volgt en je wilt de film al uitzetten. Afgelopen, klaar. Dan houdt je vriend, met wie je de film kijkt, je tegen. Hij wil de aftiteling helemaal zien. Stiekem verklaar je hem voor gek. Die vriend zou Mike Boddé kunnen zijn: ‘(…) in de aftiteling komen alle mooie deuntjes nog eens voorbij, zonder al die onnodige visuele ballast. De aftiteling is voor mij het belangrijkste onderdeel van een audiovisuele productie. Geluid is dan ook altijd de bron waar ik mijn inspiratie uit haal.’

In Tril, een audiografie schrijft Boddé (pianist en zanger, 1968) in zijn voorwoord dat hij, in tegenstelling tot heel veel andere schrijvers, een gelukkige jeugd heeft gehad. Een groot drama, de dood van zijn oudste broer, heeft wel een wissel getrokken in zijn leven. De familie werd er gelukkig alleen maar hechter van en groeide nog meer naar elkaar toe. De liefde voor zijn ouders en de rest van het gezin is voelbaar in de vele korte hoofdstukken die Mike Boddé heeft geschreven in deze audiografie. Een autobiografie in geluid. Geluid is voor de auteur zijn leitmotiv. Juist omdat zijn gehoor sterk achteruit gaat en hij op den duur volkomen doof zal zijn, leeft Boddé van geluiden. Tril is dan ook te lezen als een ode aan het geluid.

Het boek bestaat uit een aantal delen: Geluiden, Muziek, Lawaai, Stemmen, Stilte. Deze zijn weer onderverdeeld in kleine hoofdstukken die lezen als columns. In ‘Een ver feest’ is Boddé zelfs poëtisch:

‘Onze lippen raakten elkaar, een warme gloed trok op vanuit mijn voeten naar mijn kruin. Ze was zo mooi. In de verte de bassen. Boven ons de vleermuisjes. Wij kusten de maan tevoorschijn. (…) Wij kusten de eerste merel tot zingen. Aan de horizon de dagende prille volwassenheid.’


Een van de mooiste geluiden is het geluid van een knappend vuur. Ook deze beschrijving is prachtig verwoord. Vuur als teken van rust, concentratie, bijkomen van een jachtige dag. Neem de kerstbomenverbranding in Schiebroek:

‘Reinigingsrituelen zoals vreugdevuren zijn een soort geestelijke control-alt-delte-knop. Je verbrandt het verleden en begint opnieuw, op vruchtbare bodem.’


In Tril proef je, voel je, de liefde voor muziek, voor geluid. Het ene moment is Boddé doldwaas en supergrappig. Het andere moment is hij melancholisch en verdrietig gestemd. Dan weet hij een gevoelige snaar te raken bij je. Veel van zijn columns zijn voor de leek in de muziekwereld niet altijd even makkelijk te begrijpen of te volgen. Hij weidt graag uit over zijn jaar in Amerika en de musici die hij daar ontmoette, soms is het ook wel even genoeg. Zijn sterkste stukjes zijn tegelijk de persoonlijkste. Daar waar Boddé zich presenteert als mens weet hij de lezer aan zich te binden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Willem van Hartskamp

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur