Achterdocht alom

WillemijnOuss 11 juni 2024
Roosmarijn Weijmer is advocate voor psychiatrisch patiënten. Zij luistert echt naar haar patiënten en haar patiënten zijn dol op haar. Dan krijgt één van haar patiënten een ziekelijke obsessie en blijft haar lastig vallen.
Roosmarijn gaat tanken, er wordt koffie over haar heen gemorst en in het toilet ziet ze een bange vrouw die haar een papiertje met de tekst ‘help me’ in de handen duwt. Roosmarijn bedenkt zich niet en volgt deze jonge vrouw die in een wit busje zit. Ze komt in een nachtmerrie terecht, waarbij onduidelijk is of ze dader of slachtoffer is.

Ilse Ruijters (1979) schrijft psychologische thrillers. ‘Help me’ is haar 5e thriller. Ze debuteerde in 2014 met ‘de onderkant van sneeuw’. Deze geweldige thriller won in 2015 de beste thriller in de Hebban debuutprijs. Ook haar tweede thriller ‘Later als ik dood ben’ viel in de prijzen: beste thriller Hebban award 2017.

Ook dit boek zal zeker kans maken op een paar mooie prijzen. De spanning wordt geweldig opgebouwd. Een echte pageturner die je niet weg kan leggen. Tijdens het lezen zit je constant te twijfelen aan alles. Wie is er te vertrouwen en vooral wie niet? Het is zo onduidelijk hoe de vork in de stil zit, maar alles wordt heel goed uitgewerkt.
Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, voornamelijk geschreven vanuit Roosmarijn. Daarnaast zijn er cursief gedrukte hoofdstukken, vanuit een andere personage, wie dat is, is erg mysterieus.
Het boek heeft naast de onderhuidse spanning en geweld ook een hoog serie gehalte. Een deel van het boek deed mij erg denken aan ‘orange is the new black’. Wat dat betreft zou dit ook een prima boek zijn om verfilmd te worden.

Meer recensies van WillemijnOuss