Een helse camino

WillemijnOuss 16 mei 2023
Er wordt een Amerikaanse priester door aangetroffen in een kerk in Santiago de Compostella, met een doorgesneden keel. Een Nederlandse dolende pelgrim heeft een stuk voor de dood van deze priester met hem heeft opgelopen. Deze dolende pelgrim, Johan, wordt opgepakt en verhoord. Hij zegt al taak te hebben om pelgrims spiritueel te helpen tijdens hun proces op de Camino.
Bruno woont in Santiago de Compostella. Hij is daar hulpverlener voor mensen die psychische klachten hebben tijdens het lopen van de Camino. Hij komt in contact met Johan en gaat zelf ook een stuk van de Camino lopen.

Wm Bakx is auteur en scenarioschrijver. Hij is begonnen als acteur in onder andere Westenwind en Rozengeur en Wodka Lime. Daarna heeft hij meegeschreven aan onder andere S1ngle.
Verloren Pelgrim is zijn tweede thriller. Zijn eerste thriller is 'Hou het stil'.
Beide thrillers hebben een bovennatuurlijk tintje, wat in verloren pelgrim niet de overhand neemt.

Het boek neemt je mee naar de Camino en het mooie Spanje. Er wordt niet heel uitgebreid stil gestaan bij de sfeer van de Camino, wat soms een beetje jammer is. Aan de andere kant wordt er wel goed stil gestaan bij de psyche van de mens. Er worden veel emoties mooi beschreven. Het boek heeft weinig personages, eigenlijk alleen de Bruno en Johan. Hierdoor is het een makkelijk, toegankelijk boek en krijgen deze personages veel inhoud. Je leert ze echt kennen en begrijpt waarom ze zo zijn, hoe gruwelijk soms ook.

Het begin van het boek lijkt wat zweverig, veel spiritualiteit en nog weinig spanning. Dit wordt later in het boek goed ingehaald en gebeuren er verschrikkelijke dingen, wat filmisch beschreven wordt. Wat dat betreft kan je merken dat Wim Bax een scenarioschrijver is, ik zie de film al voor me.

Meer recensies van WillemijnOuss