Lezersrecensie
Verrassend debuut
De Friese Catharina Botermans is een groot liefhebber van de Renaissance en dat komt meteen tevoorschijn in haar debuut. Een debuut van Catherina over Catherine. Opvallend detail is dat er in dit boek voor de Franse naam Catherine gekozen is, waar er in de Nederlandse vertaling van deze naam meestal sprake is van Catharina. Een fraaie voorkant maakt ons meteen nieuwsgierig naar het verhaal dat er letterlijk achter verborgen ligt.
Catharina Botermans heeft voor haar debuut gekozen voor Catherine de' Medici uit de tijd dat Catherine de' Medici koningin-moeder is. Dat maakt de titel van het boek niet geheel passend. ‘De zwarte koningin’ is in dit boek al in haar laatste jaren en daarin geen koningin meer. Maar het is in alles duidelijk dat deze Catherine de' Medici nog heel graag de touwtjes in handen houdt. Vanuit haar bed manipuleert Catherine haar hofdame Fiora en Catharina Botermans weet ons naast Fiora aan haar hoffelijk bed gekluisterd te houden.
De familie De' Medici was machtig genoeg om niet in 1 boek te kunnen vangen. Dat is hier dan ook niet geprobeerd. Van de familie De' Medici, is niet de bijna drie eeuwen van het Huis Valois, maar slechts de laatste jaren gepakt. In slechts enkele jaren gebeurt er zoveel; een aap, een nar, een hofdame, piekeniers en meer. Alles tegen de achtergrond van Parijs en al de grootse nog steeds bestaande, deels toen al eeuwenoude gebouwen en paleizen.
De nar mag verrassend genoemd worden, omdat deze niet vaak een grote rol krijgt toebedeeld, terwijl hun rol in werkelijkheid wel groot was. De rol van de nar werd ingevuld door een gehandicapt persoon, liefst krom of met dwerggroei, maar tegelijk zeer intelligent en ontwikkeld, die behalve een grap uit kon halen, ook een luisterend oor bood. Deze nar was soms de rechterhand van de koning en adviseerde en praatte mee over politiek en kon zelfs een doorslaggevende stem hebben in een oorlog. De nar is hier, in de rol die hij in ‘De zwarte koningin’ gekregen heeft, zeer goed tot zijn recht gekomen.
Een historische roman waarvoor grondig onderzoek is gedaan, is fijn om te lezen, zeker als dat gepaard gaat met een fijne schrijfstijl. Een schrijfster waar we meer van gaan horen.
Catharina Botermans heeft voor haar debuut gekozen voor Catherine de' Medici uit de tijd dat Catherine de' Medici koningin-moeder is. Dat maakt de titel van het boek niet geheel passend. ‘De zwarte koningin’ is in dit boek al in haar laatste jaren en daarin geen koningin meer. Maar het is in alles duidelijk dat deze Catherine de' Medici nog heel graag de touwtjes in handen houdt. Vanuit haar bed manipuleert Catherine haar hofdame Fiora en Catharina Botermans weet ons naast Fiora aan haar hoffelijk bed gekluisterd te houden.
De familie De' Medici was machtig genoeg om niet in 1 boek te kunnen vangen. Dat is hier dan ook niet geprobeerd. Van de familie De' Medici, is niet de bijna drie eeuwen van het Huis Valois, maar slechts de laatste jaren gepakt. In slechts enkele jaren gebeurt er zoveel; een aap, een nar, een hofdame, piekeniers en meer. Alles tegen de achtergrond van Parijs en al de grootse nog steeds bestaande, deels toen al eeuwenoude gebouwen en paleizen.
De nar mag verrassend genoemd worden, omdat deze niet vaak een grote rol krijgt toebedeeld, terwijl hun rol in werkelijkheid wel groot was. De rol van de nar werd ingevuld door een gehandicapt persoon, liefst krom of met dwerggroei, maar tegelijk zeer intelligent en ontwikkeld, die behalve een grap uit kon halen, ook een luisterend oor bood. Deze nar was soms de rechterhand van de koning en adviseerde en praatte mee over politiek en kon zelfs een doorslaggevende stem hebben in een oorlog. De nar is hier, in de rol die hij in ‘De zwarte koningin’ gekregen heeft, zeer goed tot zijn recht gekomen.
Een historische roman waarvoor grondig onderzoek is gedaan, is fijn om te lezen, zeker als dat gepaard gaat met een fijne schrijfstijl. Een schrijfster waar we meer van gaan horen.
2
Reageer op deze recensie