IJzige val

Wilma Hartman 18 juli 2024
Het Hoge Noorden was de debuutthriller van Ulf Kvensler. Ijzige val is zijn tweede boek en ik kijk er heel erg naar uit. De plottwists in zijn debuut waren zo waanzinnig dat ze je compleet op het verkeerde been zetten. Mijn recensie van Het Hoge Noorden kun je lezen via deze link: https://www.boeken-cast.nl/review/het-hoge-noorden-ulf-kvensler/
Ik ben benieuwd of hij dit niveau kan handhaven of zelfs verbeteren.
Voor de omslag is ook deze keer een foto gebruikt; een man met een rode hoody aan op een steiger in een meer siert de voorkant van het boek. Een prachtig Scandinavisch landschap en tegelijk heeft het ook iets mysterieus.
Als je het boek openslaat en de flap openklapt, komt een prachtig berglandschap tevoorschijn. Het is echt een prachtige paperback.

Het boek vertelt het verhaal van Isak die werkt in de thuiszorg en van plan is om binnenkort op vakantie te gaan naar Antalya met zijn vriendin Madde. Madde en Isak hebben ongeveer een jaar een relatie. Madde is verhuisd van Stockholm naar een klein plaatsje op het platteland waar Isak woont. Isak is zijn zusje en moeder verloren bij een brand en is opgegroeid bij zijn opa en oma. Het contact met zijn vader is verbroken. Het hoe en waarom wordt in de loop van het verhaal steeds meer duidelijk. Isak heeft nog steeds af en toe nachtmerries over die gebeurtenissen uit zijn jeugd. Toch lijkt hij zijn leven op orde te hebben ook al is het financieel zwaar. Dan komt het telefoontje van zijn vader dat alles op zijn kop zet! In plaats van Turkije wordt de vakantiebestemming Gotland. Of dat nu echt een goed idee is?

Het boek bestaat uit vier delen. Elk deel heeft een quote die heel toepasselijk is bij de gebeurtenissen die zich in dat deel afspelen. De quote bij de start van het eerste deel geeft eigenlijk al aan dat niets is wat het lijkt in dit boek:

Als ik toen had geweten wat ik vandaag weet, zou ik het vandaag niet geweten hebben.
Stanislaw Jerzy Lec

Elk deel bevat een aantal korte hoofdstukken die verspringen in de tijd. Van het heden naar de gebeurtenissen die hebben geleid tot dat heden en dan weer terug naar de kindertijd, het verdere verleden dus. Ulf Kvensler schetst de situatie zo helder en duidelijk dat het lijkt alsof je naar een toneelstuk zit te kijken. Daarin kun je merken dat hij een carrière als scenarioschrijver achter de rug heeft. Wat ook zo bijzonder is dat hij de lezer ook echt bij de hand neemt en zich ook rechtstreeks tot hem of haar richt.

‘Jullie hebben dat plaatje vast wel eens gezien. De ene ziet eruit als een oud vrouwtje. Het volgende moment lijkt het net een jonge, elegante dame met een lange hals, haar hoofd licht afgewend. Ik zit op de grond …..’

Dit neemt je mee in het verhaal, alsof je er bij bent. Het einde van de hoofdstukken roept emoties of vragen op, net als kleine cliffhangers. Ik vind het heel knap als je zo kan schrijven. Ik kon daardoor zelfs mijn bed ontvluchten waar ik met koorts van de griep in lag, ik verdween compleet in het boek. Doordat je zo meegenomen wordt in het boek lijkt het of je bij Isak bent op het moment dat hij een keuze moet maken en het lijkt wel of jij voor hetzelfde dilemma staat. Je wordt dus als het ware een personage in het verhaal.
Bij de aankondiging van het boek en het lezen van waar het boek over ging, las ik op social media ook wel negatieve commentaren en redenen om het boek niet te lezen. Die mensen kan ik zeggen dat ze echt wat missen, de achterflap zegt niet alles. Je mist een unieke ervaring.
Toen ik het boek dichtsloeg, bleef ik in totale shock achter. Het boek is een complete mindfuck. Mocht je Victor Mids op tv missen met zijn programma, dan moet je dit boek lezen.

Het is duidelijk: dit boek is bijna nog beter dan zijn eerste boek. Ik hoop dat er nog veel volgen. Deze man heeft echt talent en is zeker geen eendagsvlieg. Hij behoort tot een van mijn favoriete schrijvers. Daarom opnieuw 5 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman