Magie in de natuur van Canada

Wilma Hartman 20 juli 2024
Latoya Morris, geboren en getogen in Sittard, woont nu in Den Haag. Ze werkt als vertaler Engels en Duits bij een vertaalbureau. Ze heeft genoeg tijd over voor haar grote hobby, schrijven. Maar ze houdt ook van lezen, zingen, koken en tekenen. Latoya debuteerde bij Hamley Books in het voorjaar van 2020 met Gebroken adem.

Het boek vertelt het verhaal van Sadie Quinn. Zij is niet blij dat ze van Vancouver naar de Great Bear Rainforest gaat verhuizen. Het is nogal een overgang om naar de wildernis te verhuizen als je in Vancouver woont met school en vriendinnen in de buurt. Haar vader gaat op zoek naar een witte beer om daar een documentaire over te maken. De gids van haar vader, Riverty, is een knappe jongeman. Dat verzacht het leed enigszins voor Sadie. Ze gaat dan ook regelmatig met haar vader mee op pad. Een vleugje magie die Sadie de meest spannende avonturen laat beleven, maakt dat ze zich al snel helemaal thuis voelt. De berichten over jagers die dood gevonden worden in het bos, wie zitten er achter? Ze zijn niet door een natuurlijke oorzaak overleden, dat is duidelijk. Daar kom je vanzelf achter wanneer je dit boek leest.

Ook al had ik een hoofd vol watten van de griep, was ik al snel geboeid door het boek dat in het Engels geschreven is. Het verhaal is een mix van realiteit en magie. Het leest als een modern sprookje en sluit naar mijn mening goed aan waar veel mensen mee bezig zijn; het milieu en dierenwelzijn. Door het verhaal een magisch tintje te geven, kan je ook die kant belichten van natuurbescherming waarin sommige mensen doorslaan en geweld gebruiken om mensen te overtuigen van hun standpunten. Ik vind dat knap gevonden. Hoe ver ga je in het demonstreren tegen dierenleed of tot behoud van de natuur? Wat heb je er voor over en wat kost je dat? Ik kan me voorstellen dat dit goed aansluit bij de belevingswereld van de Young Adult waarvoor Moonkissed geschreven is.
Het magische stuk lijkt heel natuurlijk in het verhaal verweven en wel zo dat de avonturen die Sadie beleeft, heel normaal lijken, alsof het echt gebeurd is. Een arend redden die te diep gedoken heeft, is niet iets wat wij mensen zouden moeten proberen. Toch lijkt het heel normaal.

Hamley Books heeft veel aan promotie gedaan. Om het boek te promoten hebben ze een zogenaamde Moonbox uitgegeven met daarin een moonjournal om je dromen in op te schrijven en uit te werken, een vorm om zelf een berenkaars te maken die bij dit boek past, een artwork van de personages gemaakt door Latoya zelf en als klap op de vuurpijl exclusieve boekenlegger. De box is inmiddels al uitverkocht. Dat kan ik mij best voorstellen.

Ik vond het een bijzonder boek en ben betoverd door het verhaal, daarom 4 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman