De vroedvrouw van de Groenburgwal, een boeiend verhaal in historisch Amsterdam

Wilma vb 22 oktober 2024
Eefje is een jonge vrouw in Amsterdam in de 17e eeuw. Haar moeder is vroedvrouw en zelf wil ze dat ook graag worden. Door de regels in die tijd mag ze pas examen doen als ze getrouwd is en ze heeft nog geen relatie. Door haar moeder is ze gedwongen om in een hoerhuis te gaan werken om de huur te kunnen betalen en dat maakt het erg lastig om een man te vinden waar ze mee kan trouwen.
Tijdens het helpen bij een bevalling leert ze Bebe kennen en ze raakt daarmee bevriend. Bebe maakt deel uit van de zwarte bevolking van Amsterdam dus die vriendschap zorgt in de omgeving soms wel voor problemen.
Het boek vertelt over wat Eefje meemaakt in haar leven in een tijd waarin het voor vrouwen een stuk lastiger was om voor hun eigen rechten op te komen.

Zoals vaker in historische romans verbaas ik me over de grote verschillen tussen mannen en vrouwen in vroeger tijden. Met hoeveel minachting vrouwen behandeld werden en hoe weinig respect er voor hen was. Hoe ze moeten vechten voor hun rechten. Ook wel mooi hoe ze toch manieren vinden om dingen gedaan te krijgen en elkaar daarin steunen. Maar goed dat mannen niet alles wisten!

Auteur Jeanine de Vries weet een prachtig tijdsbeeld te schetsen en de beschrijvingen zijn beeldend, ik waande me direct in de kleine straatjes van het oude Amsterdam met klepperende schoenen en ratelende wielen.

Ze neemt ook enkele historische feiten en gebeurtenissen mee in het verhaal. Dat lees je aan het einde van het boek in de historische verantwoording. Een waardevolle toevoeging, dat geeft het verhaal nét dat beetje meer.

Het boek is geen thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit en niet weet hoe snel je de bladzijde moet omslaan maar het wist mij zeker vanaf het begin te boeien. Alleen al de openingszin: “Als hij het mes in de buik steekt, stokt het geroezemoes in de zaal” maakt dat je meteen het verhaal ingetrokken wordt. Het leest makkelijk en lekker weg, wat mij betreft een aanrader als je van historische romans houdt.