Grote toevoeging bij het lezen van het boek De Toverberg van Thomas Mann

Wintermaan 08 mei 2024
Ongeveer halverwege het boek De Toverberg van Thomas Mann heb ik deze serie hoorcolleges geluisterd. Het luisterboek is verschenen bij Home Acadamy. Drs. Michiel Hagdorn is literatuurwetenschapper, gespecialiseerd in Duitse en Duitstalige literatuur, muziek en (cultuur-)geschiedenis. Hij doceert aan meerdere instellingen over met name ‘Klassiker’ (o.a. Johann Wolfgang von Goethe, de ‘Romantiker’, Heinrich Heine, Richard Wagner, Thomas Mann, Franz Kafka, Günter Grass). Daarbij beschouwt hij hun werken altijd in de intellectuele en historische context en behandelt hij zowel achtergronden als literair-technische aspecten.

De auteur Michiel Hagdorn geeft informatie over de achtergrond van de schrijver, de ontstaansgeschiedenis van de roman, hoe de roman past in het werk van Thomas Mann, het tijdsbeeld waarin het geschreven is, de rol van de opkomende psychoanalyse van Sigmund Freud, de politieke situatie in Europa aan het begin van de 20e eeuw tot aan de Eerste Wereldoorlog en uiteraard de motieven en symboliek in De Toverberg.
Ik heb het als een zeer waardevolle toevoeging ervaren en neem deze informatie mee bij het lezen van de tweede helft van het originele boek.

Meer recensies van Wintermaan