De 20e eeuw in al haar eenvoud

wmiddelbeek 25 december 2019
Dit boek geeft een leuk inkijkje in het leven van een gezin uit het begin van de 20e eeuw. Wat gebeurt er als vader opeens niet meer kan werken? Hoe leeft een gezin samen? Maar ook hele simpele zaken die anders zijn dan in het heden komen doorheen het verhaal aan bod. Zoals koeken voor een cent en het water-en-vuur-winkeltje.
Ondertussen maakt de emancipatoire houding van Clara je bewust van het feit dat het echt niet vanzelfsprekend is dat vrouwen mogen wat ze mogen tegenwoordig. Ondanks dat er in het boek niet bijster veel spannends gebeurt, blijf je lezen, omdat het zo goed geschreven is en je helemaal meegenomen wordt in de sfeer van de tijd. De sterkte zit hem dus niet in gezochte spanningselementen, maar vooral in de eenvoud van het leven van Clara en haar familie.
Het boek is wel lastig qua vocabulaire, want Pieter Feller schuwt het niet om woorden uit 1911 te gebruiken – wat ik alleen maar toejuich! Zo geeft het ook een goede basis voor een klassengesprek over het leven van vroeger in Nederland.
Na het lezen van dit boek, ben ik nog meer benieuwd naar het volgende deel.

Meer recensies van wmiddelbeek