Een avontuurlijke zeereis

Chronologisch gezien volgt dit boek eigenlijk op het tweede deel van de serie, ‘De droom van de koopmansvrouw’, waarin Priscilla een bijrol had. De auteur kon dit personage echter niet uit haar hoofd krijgen en dat resulteerde in deze roman, die overigens heel goed opzichzelfstaand te lezen is.

Een geharde kapitein van weinig woorden en een vrouw die geneigd is tot veel kletsen, zijn bevelen bekritiseert en bovendien bang is om alleen te zijn, zitten noodgedwongen met elkaar opgescheept. Ze verschillen van elkaar als dag en nacht en juist dat maakt dit verhaal aantrekkelijk. Wanneer de vaartocht uitmondt in een gevecht om te overleven, wordt duidelijk dat Tobias ook een zachtere kant heeft en Priscilla sterker en moediger is dan ze lijkt.

Beide hoofdpersonen leren om hun ware ik te laten zien, eerlijk naar elkaar te zijn en in de beproevingen steeds meer op God te vertrouwen; het is mooi om deze groei te volgen. Toch zijn er ook wat mindere kanten. Het gedeelte op zee had beknopter gekund, want dat is nogal uitwijdend beschreven. Daarnaast is het vertelperspectief niet altijd even duidelijk; soms wisselt het midden in een alinea.

‘Het hart van de kapitein’ is een avontuurlijke zeereis, waar de Bijbelse gelijkenis over het verloren schaap in verweven is. Dit historisch-romantische verhaal over jezelf bewijzen, (on)geliefd voelen en redding - dat zich afspeelt tegen de achtergrond van conflicten die Groot-Brittannië met Frankrijk en Amerika had - voert je mee naar het Caribisch gebied vol enerverende gebeurtenissen met een spannende afloop. Een fijne weglezer.

Meer recensies van Wonder van woorden