Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Dit is geen ‘goed boek’

Wout ten Have 02 januari 2017

Als je Ik haat het internet in je handen krijgt vallen vooral de quotes op van grote en bekende namen (zowel auteurs als kranten) die lovend zijn over het boek. Zo is het volgens Die Welt ‘Dé roman van deze tijd’ en noemt Abdelkader Benali het ‘een hyperintelligente literaire rant tegen social media en alles waar het voor staat. Revelatie!’ The New York Times noemt het boek ‘een beetje Houellebecq en een beetje Piketty’. Bijzonder lovend dus. Op de achterflap wordt Ik haat het internet omschreven als een ‘gewaagde anti-roman tegen de mensheid, geld en het vuil van Instagram’. De uitgever legt de lat hiermee hoog. Dat het geen ‘gewoon boek’ is, is hiermee in ieder geval onderstreept.

Jarett Kobek gebruikt in zijn boek veel momenten om aan te geven dat dit geen ‘normaal’ of ‘goed boek’ is. Hier gebruikt hij de normen en waarden voor die volgens hem door de CIA zijn geïnitieerd, kort gezegd omdat ‘de Amerikaanse literatuur perfecte propaganda was en zou helpen in de strijd tegen de Russen’. Hij geeft aan dat dit een boek is waarin de hoofdpersoon (Jack Kirby) niet voorkomt, wat volgens Kobek uitermate bijzonder is, en daarom nooit een ‘goed boek’ kan zijn. Het verhaal, dat feitelijk geen verhaal is (ook door Kobek meermaals benadrukt) gaat over een flink aantal personages. Meest frequent aanwezig is Adeline. Zij geeft een toespraak die wordt gefilmd en op Youtube belandt, waarin ze Beyoncé en Rihanna in een negatief daglicht zet. De video gaat viral, met alle nadelige gevolgen van dien. Verder passeren een veelheid aan personages de revue. Over al deze mensen wordt zeer gedetailleerde en uitgebreide, maar vooral nutteloze informatie verteld.

De auteur neemt de hedendaagse maatschappij op de hak. Hierin spaart hij vooral het internet, de verschillende social media en grote corporaties niet. Ook Ayn Rand (auteur van De eeuwige bron en De kracht van Atlantis) krijgt er veelvuldig van langs als de basis van al het kapitalistische kwaad.

De kern van dit boek is echter dat het onleesbaar is. Er zit geen verhaal in en het boek bevat een meer dan overdreven gebruik van personages. Door al deze personages te omhullen met nutteloze feiten wordt het geheel totaal oninteressant om te lezen, je hoopt vooral dat het snel afgelopen is. Het boek is ook een beschrijving van de maatschappij (vooral alles gerelateerd aan het internet) sinds ongeveer de oprichting van het internet. Dit alles wordt in de verleden tijd beschreven (zodanig dat het lijkt alsof het gaat over een tijd gaat die ver achter ons ligt) en veel (voor de meerderheid van de lezers alom bekende) termen zoals: tweeten, automobielen, Lady Gaga, etc. worden uitgelegd vanuit de (sarcastische) optiek van de auteur. Dit gebeurt met een taalgebruik dat ook peuters in de gelegenheid stelt te lezen welke ontwikkelingen er allemaal hebben plaatsgevonden sinds de eeuwwisseling.

Ik haat het internet is een bijzonder boek. Het is zeker feministisch en antikapitalistisch, zoals op de achterflap wordt omschreven. Bijzonder is het echter vooral omdat het een uitermate vervelend boek is.

Op het internet zijn de recensies en reviews over dit boek lovend. Mensen vinden het geweldig om te lezen dat iemand eindelijk beschrijft dat Facebook, Twitter en Instagram puur kapitalistische geldbeluste bedrijven zijn. Het zijn bedrijven die beweren te staan voor de vrijheid van meningsuiting, maar ondertussen dik verdienen aan de content die iedereen deelt met de wereld. Dat veel mensen hier zo lovend over zijn, zou kunnen betekenen dat nog steeds een groot deel van de mensen denkt dat vrouwen voor hun plezier of een ander niet aan geld of winstbejag gerelateerde reden hun foto’s delen van henzelf in bikini op vakantielocaties. Foto’s van schaars geklede dames waar geheel toevallig een of twee merken van gezonde sappen, ondergoed of ander marketinggevoelig materiaal zeer prominent in beeld zijn. Dat een veelheid van mensen daarnaar kijkt zonder te beseffen dat deze modellen zeer goedverdienende zzp’ers zijn, waarvoor geld de belangrijkste motivator is, onderschrijft wellicht eerder de noodzaak van dit boek met deze thematiek, dan dat het een veelbelovend beeld schetst van onze toekomst. Helaas zal het dan weer niet dit publiek zijn dat dit boek zal lezen om de ‘hyperintelligente literaire rant’ die het is. En mochten ze het lezen, zullen ze waarschijnlijk na een paar hoofdstukken afhaken door de onleesbaarheid.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Wout ten Have

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur