Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Cremer op zoek naar zijn afkomst

Wout ten Have 01 november 2016

Jan Cremer (1940), door de een geliefd, door de ander verguisd of gehaat. In zijn romans Ik Jan Cremer 1, 2 & 3 heeft hij een eigen manier van schrijven, die vanuit de ene invalshoek als arrogant omschreven kan worden, vanuit de tegenovergestelde invalshoek als rebels en eigengereid.

Jan Cremer heeft zijn vader, net als zijn opa (ook Jan geheten), niet gekend. Zijn vader overleed ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, toen Jan twee jaar was. De enige tastbare herinnering die hij aan hem heeft is een door hem gemaakte tekening van zijn vader in de kist die bewaakt wordt door een grote, boze agent. Cremer heeft altijd weinig geweten van zijn vader en is daar ook niet altijd bijzonder naar op zoek geweest. Tot hij, door de publicatie van zijn boeken, steeds vaker opgezocht werd door mensen die zijn vader gekend hadden en wel wat over hem konden en wilden vertellen. Dit is de aanleiding voor een zoektocht. Een zoektocht naar het verhaal van zijn vaders leven. Een zoektocht waarbij hij bij veel instanties en overheden op een gesloten deur, gesloten monden of 'verdwenen' informatie stuit. Dit maakt Cremer des te nieuwsgieriger, waarom moet informatie over zijn vader zo zorgvuldig verborgen blijven?

Cremers vader lijdt aan Fernweh, een continue onrust die ervoor zorgt dat hij blijft reizen, de wereld ontdekken en niet kan blijven hangen in een status quo. In het boek neemt de auteur Jan ons mee in de reisverhalen van zijn vader. Deze verhalen beginnen zo rond het begin van de 20e eeuw en nemen de lezer mee door een wereld die voor de hedendaagse maatschappij soms bijna niet meer voor te stellen is. Zo snijdt Jan bijvoorbeeld een verhaal aan dat zich afspeelde rond 1930. De kolonisatie was nog aan de orde van de dag en werd gezien als iets om trots op te zijn. Zelfs zo trots dat er tentoonstellingen werden georganiseerd om technieken en successen met mede-kolonisatoren te delen. Dit was, zo schrijft Cremer: “met name om te laten zien wat voor 'goede werken' de kolonisator onder de 'wilden' in Afrika en onderontwikkelde en ondoorgrondelijke volkeren in het Verre Oosten verrichtte. Over uitbuiting, vernedering en bruut geweld werd niet gesproken.”

Hoe meer Cremer te weten komt over zijn vader, hoe meer blijkt hoeveel overeenkomsten deze beide Jan Cremers eigenlijk hebben. De lust naar avontuur, de aantrekkingskracht van vrouwen, de voorliefde voor rosse en havenbuurten en overal en altijd de bluf die hen de toegang geeft tot poorten in de wereld die voor menigeen gesloten blijven.

De auteur van Odyssee lijkt in het slot van het boek nog wel wat rekeningen te moeten vereffenen met personen die zijns inziens (onterecht) zijn gaan strijken met de eer die zijn vader toekomt. Er zijn in de jaren nogal wat mensen die Cremer senior en zijn karakteristieke directheid niet pruimden in de tijd dat hij nog leefde. Echter deden deze personen er niet te moeilijk over wel met bezittingen, reisverhalen en lofbetuigingen over het werk aan de haal te gaan alsof het hun eigen werk was, aldus Jan Cremer junior.

Odyssee leest heel vlot. Het verhaal komt hier en daar wel wat rommelig over, doordat Cremer zich niet aan de chronologische volgorde van de verhalen houdt, maar de informatie die tot zijn beschikking komt als leidraad neemt. Ook worden verhalen soms (gedeeltelijk) herhaald, maar dat doet verder weinig af aan het leesgenot. Voor de Cremers-fans is het een boeiende inkijk in de afkomst van de schrijver van Ik, Jan Cremer. Voor niet Cremer-fans biedt het boek een veelheid aan reisverhalen in een tijd dat dit nog voornamelijk per fiets gebeurde in plaats van last-minute per vliegtuig en via de open grenzen in Europa. Ook zijn de geschetste beelden van het Europa ten tijde van de wereldoorlogen en kolonisatie een verrijking voor de Nederlandse literatuur, net als de schrijfstijl en eigengereid van een Jan Cremer. 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Wout ten Have

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur