Als een Russisch sprookje ...

woutvisser3831 13 juli 2024
Deze knap opgebouwde graphic novel is historisch verantwoord gebaseerd op één van de grootste horrors uit Wereldoorlog 2: de Duitse belegering van Leningrad. De tweede stad van de toenmalige Sovjet Unie, die tegenwoordig Sint Petersburg heet.
Dit beleg duurde bijna 2,5 jaar; vooral in de eerste winter 1941-'42 stierven meer dan één miljoen Leningradse burgers door honger en koude.

'De weg van het leven' speelt in deze barre winter. Waarbij de overweldigende tragiek wordt verwoord door goede en boze geesten, die het lot van de stad beïnvloeden. Een achtjarig Leningrads meisje, dat haar ouders en broer verliest, speelt in dit alles een hoofdrol.

Wie bekend is met Russische sprookjes, herkent er meteen één in deze graphic novel. Voor wie ze niet kent: Russische sprookjes zijn wat 'zwevender', en zijn geschreven met een zeer grote fantasie. Méér dan de ons bekende sprookjes van bijvoorbeeld Andersen of de gebroeders Grimm.

Tenslotte is 'De weg van het leven' ook de titel van Tolstoi's laatste boek. Het verband met deze graphic novel blijft onduidelijk, maar ik schat in dat zijn titel met Tolstoi in het achterhoofd is gekozen.

Meer recensies van woutvisser3831