Prima, met iets teveel bloot

woutvisser3831 15 juli 2024
Deze graphic novel is uit het Frans vertaald. En is gebaseerd op de wereldberoemde verhalenbundel 'Duizend en één nacht'. Uit het oude Perzië, tegenwoordig Iran.

Mijn recensie gaat over deel 1, 'De geur van Sherazade'. De graphic novel begint met het verhaal van Sherazade zelf, die haar leven (en dat van honderden andere jonge vrouwen) redt door iedere nacht een verhaal te vertellen aan haar Perzische heerser.
Na deze inleiding volgen twee van zulke verhalen: 'De favoriet en koopman Ghanim', en 'De twee heksen en prins Badr'.

De verhalen zijn boeiend, en roepen de sfeer van het oude Perzië op. De ondersteunende tekeningen zijn knap gemaakt, maar tonen Westerse 21ste-eeuwers in plaats van oude Perzen.

En aangezien de originele 'Duizend en één nacht' bekend staat om zijn sterke seksueel/erotische inslag, begrijpt u dat het menselijk bloot in deze graphic novel overvloedig aanwezig is. En ook expliciet wordt uitgetekend.

Dit laatste had minder gekund, zonder schade te doen aan het verhaal. De overbodige overvloed aan menselijk naakt waardeer ik met één ster minder.

Meer recensies van woutvisser3831