Lezersrecensie
Twee modale meisjes met een fotogeniek gezicht
'Geesje & Anna' is een prima dubbel-biografie van het Rijksmuseum. Die over twee heel modale Amsterdamse zussen-jongedames gaat, en ook over hun naaste familie. Dit alles van pakweg 1895 tot in de eerste helft van de 20ste eeuw.
Deze twee zussen Kwak, en dan vooral Geesje, hadden van moeder natuur een fotogeniek gezicht meegekregen. En poseerden daarmee voor de kunstschilder George Hendrik Breitner (1867-1923), die nog altijd tot de grote Nederlandse schilders wordt gerekend.
De zussen leven voort in Breitner's dertien schilderijen over een 'meisje in kimono'. Waarbij vooral Geesje (1877-1899) het in dit Japanse kledingstuk prima deed -- en nog altijd doet.
De twee zussen Kwak zijn van Breitner niet rijk geworden. Hij betaalde hen het standaardtarief, wat een aardige aanvulling op hun schamele inkomen betekende. Later emigreerde Geesje naar Zuid Afrika, en Anna naar de USA.
Heel sterk in deze dubbel-biografie zijn de beschrijvingen van het dagelijks leven in Amsterdam, Pretoria en San Francisco. Die beschrijvingen geven diepte aan de lotgevallen van Geesje en Anna Kwak, en verrijken daarmee Breitner's 'kimono'-schilderijen.
Deze twee zussen Kwak, en dan vooral Geesje, hadden van moeder natuur een fotogeniek gezicht meegekregen. En poseerden daarmee voor de kunstschilder George Hendrik Breitner (1867-1923), die nog altijd tot de grote Nederlandse schilders wordt gerekend.
De zussen leven voort in Breitner's dertien schilderijen over een 'meisje in kimono'. Waarbij vooral Geesje (1877-1899) het in dit Japanse kledingstuk prima deed -- en nog altijd doet.
De twee zussen Kwak zijn van Breitner niet rijk geworden. Hij betaalde hen het standaardtarief, wat een aardige aanvulling op hun schamele inkomen betekende. Later emigreerde Geesje naar Zuid Afrika, en Anna naar de USA.
Heel sterk in deze dubbel-biografie zijn de beschrijvingen van het dagelijks leven in Amsterdam, Pretoria en San Francisco. Die beschrijvingen geven diepte aan de lotgevallen van Geesje en Anna Kwak, en verrijken daarmee Breitner's 'kimono'-schilderijen.
2
Reageer op deze recensie