Aangenaam & chaotisch

woutvisser3831 03 juni 2024
Hoewel Hamersma het leven van de jaren 60 en 70 in de Amsterdamse volksbuurt 'de Pijp' (Albert Cuypstraat en omgeving) prima boven water krijgt, is zijn boek een typisch ego-document.

De schrijver focust volledig op zichzelf en zijn eigen belevenissen: iedere referentie naar belangrijke nationale en internationale gebeurtenissen ontbreekt. Zoals bijvoorbeeld het wereldkampioenschap voetbal van 1974, toen Johan Cruijff en de zijnen de sterren van de hemel speelden: grote internationale waardering (die nog altijd bestaat), plus dat heel Nederland uit zijn dak ging. Vreemd eigenlijk, want Hamersma voetbalde in zijn jeugd zelf ook.

Een tweede gebrek is het ontbreken van chronologie. Hamersma's boek speelt ruwweg tussen 1940 tot 2020, en als lezer word je tussen deze jaren heen en weer gekatapulteerd. Dan weer heen, dan weer terug: ik werd er duizelig van.

Meer recensies van woutvisser3831