Vult een enorme 'witte vlek' in

woutvisser3831 16 augustus 2024
Jack the Ripper ... in 1888 vermoordde hij in Londen vijf vrouwen. En werd nooit gepakt.

In zijn gruwelijke legende bleven deze vijf vrouwen altijd in de marge. Werden met een paar woorden afgedaan, in de regel als prostituées.

Schrijfster Hallie Rubenhold heeft - voorzover mogelijk - de levens van deze vijf vrouwen gereconstrueerd. Het levert vijf duidelijk verschillende verhalen op, over vijf vrouwen-van-vlees-en-bloed. Waarmee Rubenhold het hierboven genoemde algemene beeld van hen vernietigt.

Nog belangrijker is, dat Rubenhold een grondige kennis toont van de Engelse samenleving uit de tweede helft van de 19e eeuw. Onder de Engelse koningin Victoria was deze samenleving toen sterk vrouw-onvriendelijk.

Met name in de lagere sociale niveaus van die samenleving hadden vrouwen het zwaar. En werden ook nog eens gestigmatiseerd wanneer zij niet tegen hun leven opgewassen bleken.

De schrijfster laat dit vijftal passeren op chronologische volgorde van hun vermoord-worden. Het levert een weinig vrolijk boek op, dat niettemin een geweldige doorbraak betekent in onze kennis & beleving van Jack the Ripper.

Meer recensies van woutvisser3831