Mooie familiesaga over een Indische familie

Yelle 06 mei 2021
Een mooi boek over een aantal generaties van een Indische familie en de mensen om hen heen in Nederland, het voormalige Nederlands-Indië, en Indonesië. De verhaallijnen van personages lopen in eerste instantie nog door elkaar heen, en het verhaal wordt ook niet chronologisch verteld, maar naarmate het boek vordert, komt alles steeds meer bij elkaar, al had ik eigenlijk verwacht dat er tegen het einde van het boek ook nog iets meer over Alex/Pascal verteld zou worden, dat bleef voor mij een beetje een open einde, maar wellicht is dit juist bewust gedaan.

Het kostte me, mede doordat ik druk ben met een verhuizing, wel aardig wat tijd om het boek te lezen, waardoor het soms even denken was wie iemand ook alweer was, maar dat werd uit de context eigenlijk altijd toch wel weer vlot duidelijk.

Sommige zaken die in het boek voorkwamen, herkende ik van mijn Indische familie, andere zaken waren nieuw voor mij, en ik vond het erg interessant om middels dit boek meer te weten over wat er vroeger in Indonesië allemaal is gebeurd. Mooi ook dat in het boek de nuance te vinden is over volken: niet iedereen van een bepaald volk is fout en niet iedereen van een ander volk is goed. Dat weet je op zich wel, maar in films en boeken wordt dit weleens wat zwart-wit neergezet.

Dit boek is een aanrader voor wie van familiesaga's houdt en ook geïnteresseerd is in de Indische/Indonesische cultuur en geschiedenis.

Meer recensies van Yelle