Een prachtig stukje geschiedenis

Frits Bosch

Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks
ISBN 9789078905165
Luxe paperback, 214 pagina's

Reis mee terug in de tijd en ontdek een stukje Nederlandse geschiedenis in de 19e eeuw. Via het verborgen verleden van auteur Frits Bosch, leren we Pauw op jonge leeftijd kennen en groeien we met hem op. We zien hoe deze voorvader van de auteur de liefde leert kennen, een gezin sticht, zich opwerkt in de maatschappij. Maar ook zien we zijn verliezen en verdriet.

Pauw groeide op in een periode waarin de stadsmuren werden neergehaald, de trekschuit vervangen werd door de trein en de stadsomroeper plaats moest maken voor de krant. In deze tijd verscheen ook de eerste grondwet en de slavernij werd afgeschaft.

Voorproefje
"De storm giert door de Helderse Wachtstraat. Pauw rent vol verwachting naar buiten. Hij likt aan zijn vinger, steekt die omhoog en spoedt zich richting zee. Wanneer hij honderd meter verder bij de dijk is aangekomen, slaakt hij een zucht van verlichting als hij ziet dat het strand nog steeds verlaten is. Hij moet snel in actie komen voordat er kapers op de kust zijn"

Frits Bosch zet hier een ontzettend mooi verhaal op papier. Met mooie teksten vertelt hij het verhaal van zijn voorvader(s). Het verhaal is niet geschreven als een historische roman. Dat is ook niet de bedoeling van de auteur. Het is ook geen zwaar stuk geschiedenis zoals je ze op school voorgeschoteld krijgt. Gelukkig maar! Het is een mooi verweven mix van persoonlijke belevingen en gesprekken van de mensen uit die tijd met historische feiten. Hierdoor krijg je een beeld van hoe het geweest moet zijn om in die tijd te trouwen, een huis te bouwen en een winkel te runnen. De saamhorigheid onder de bevolking was groot. Iedereen hielp elkaar waar ze maar konden. We maken vreugde en liefde mee. Helaas was er ook veel leed en verdriet onder de bevolking. De mensen werden over het algemeen niet zo oud en de kindersterfte was hoog.
Voor mensen die uit de streek van Den Helder komen zal de beschrijving van de omgeving misschien nog herkenbaar zijn. Dat is altijd leuk aan historische verhalen.
Het verhaal op zich is prachtig en het zal veel lezers aantrekken die interesse hebben in een stukje Nederlandse geschiedenis.

Voorproefje
"Met behulp van zoon Willem gaat Pauw hard aan de slag om het volledig uitgewoonde huis op adres Weltevreden 142 op te knappen. De jaren daarna zal hij nog veel meer huizen op de veiling kopen, zoals in de Prinsenstraat en de Oestersteeg."

Het 19e eeuwse familieverhaal De Jutter is een vervolg op De Tromslager. Dit verhaal is al eerder verschenen en hierin beschrijft Frits Bosch het leven van zijn oudvader tijdens de overgang van de 18e naar de 19e eeuw. Deze twee boeken zijn onafhankelijk van elkaar te lezen.

Voetnoot
Met dank aan Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks mocht ik dit historisch verhaal lezen. Henriƫtte Faas bedank ik voor het verstrekken van een recensie-exemplaar. Ondanks dat het geen historische roman is, kan ik dit boek toch van harte aanraden voor liefhebbers daarvan. Er komt veel Nederlandse geschiedenis naar voren en je leert veel over de leefomstandigheden in de 19e eeuw.

****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans