Een prachtig verhaal vol magie, vriendschap en liefde.

Yvonne Oomen Muurmans 18 augustus 2024
Moeder Natuur, heerseres van het Rijk, is aan het verwelken. Het is tijd voor een nieuwe Moeder Natuur die het stokje van haar overneemt. De Erfgenamen van de 4 koninkrijken zullen tegen elkaar strijden om deze titel te bemachtigen. Daarvoor moeten ze deelnemen aan de Seizoensproeven.

Nadat haar zus is omgekomen bij een ongeluk, is Ayla de Erfgename geworden van koninkrijk Zomer. In tegenstelling tot haar 3 rivalen, die hun hele leven voorbereidt zijn op dit moment, heeft Ayla slechts een jaar de tijd gehad om haar vaardigheden te ontwikkelen. Ook is ze nog steeds haar verdriet niet te boven over het verlies van haar zus.

Al enige tijd wordt het land geteisterd door rebellen die dorpen plunderen en de bewoners angst aanjagen en uit hun huizen verdrijven. Wanneer er een opstand aan zit te komen en blijkt dat er verraders in het paleis zijn die de Proeven willen dwarsbomen staat Ayla voor een moeilijke keuze. Waar ligt haar hart en wie kan ze vertrouwen?

Quote
"Het zal niet gemakkelijk zijn, al zijn de beste dingen dat zelden. Dat zijn de dingen die het waard zijn om voor te vechten."
---Azra---

Er is hier een verhaal op papier gezet dat in eerste instantie doet denken aan de Hunger Games. Er zijn zeker overeenkomsten. Deelnemers van verschillende Rijken die strijden om een titel. Het statussymbool wat verkregen wordt bij de overwinning. Ook de rebellie, onrust en chaos in de lagere bevolkingsgroepen is aanwezig. Toch is er in het geheel een compleet andere wending gegeven aan de Proeven en het verhaal daaromheen. Het zijn 3 verschillende uitdagingen waarbij de verliezer afvalt maar zijn of haar waardigheid behoudt.

Alles in het verhaal is prachtig beeldend omschreven. Van de vertrekken in het paleis waar de Erfgenamen verblijven totaan de steegjes, straten en pleinen in de hoofdstad Oasis. Er is echt een goede voorstelling te maken van hoe het er uitziet en je waant jezelf in het verhaal.

Ook de personages zijn prachtig en duidelijk neergezet. Wanneer je ze op straat tegenkomt zul je ze zeker herkennen. Ondanks de herkenbaar neergezette personages zijn ze zeker niet alledaags te noemen. Ze hebben iets magisch en mysterieus over zich. Wat begrijpelijk is want ze zijn de prinsen en prinsessen van hun koninkrijk en hebben stuurkracht over het element van hun Rijk. Bij Ayla en Valdemar komen we tot in het diepst van hun wezen. Alleen de emoties en diepere gedachten bij Yuri en Sienna zijn soms wat minder maar dat maakt de beleving van het verhaal niet minder mooi.

Voorproefje
"Een intense woede overviel Ayla en haar vuur raasde door haar aderen. De kracht moest een uitweg vinden of het zou haar verzwelgen.Zonder het te beseffen had ze twee vuurballen in haar handpalmen die zo intens brandden dat de vlammen bijna wit waren. De vlammen werden groter, gleden over haar armen en verbrandden de mouwen van de jurk die ze droeg. Haar huid bleef ongeschonden door het vuur en Ayla wenste bijna dat ze de hitte ervan kon voelen, alleen maar om haar af te leiden van de pijn die ze voelde in haar hart.Het vuur had zich over haar hele lichaam verspreid en de jurk hing in verbrande flarden rond haar. Ze wist niet langer waar het vuur stopte en zij begon. Ze was een vuurstorm. Alles zou in vlammen opgaan. Met een luide brul die door de gangen weergalmde, verzamelde Ayla elke vlam die ze kon voelen branden in haar binnenste.En toen liet ze alles los."

De elementen en de magie daarvan zijn tot in de kleinere details omschreven waardoor je ook hierbij een levensechte ervaring krijgt bij het lezen. Er is veel aandacht besteedt aan de 4 verschillende seizoenselementen en de mogelijkheden die de stuurders ervan laten zien.

Het verhaal leest vlot en de hoofdstukken zijn van een aangename lengte waardoor je makkelijk verder leest. Just one more chapter. Het enige wat dit verhaal nog nodig heeft is een extra redactieronde om de laatste schrijffouten eruit te halen. Soms lopen zinnen hierdoor niet lekker vloeiend.

Het is een verhaal van kracht en doorzettingsvermogen. Van vriendschap, liefde en acceptatie. Maar ook van verlies, verdriet, geheimen en bedrog. Van wankel vertrouwen en keuzes die gemaakt moeten worden. En het is een verhaal wat hopelijk een vervolg krijgt want ik ben er nog niet klaar voor om deze wereld en haar bewoners te verlaten.

Quote
"Probeer een warm hart niet te veranderen, gewoon omdat het naar het duister wil luisteren."
---Aroon---

Voetnoot
Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die genoten heeft van de Hunger Games. Maar ik weet zeker dat ook andere lezers ervan zullen genieten. Lezers die van een magisch verhaal houden vol avontuur, vriendschap en liefde zullen niet teleurgesteld worden.
Met dank aan Uitgeverij Pelckmans mocht ik dit prachtige verhaal lezen. Ik hoop op een vervolg.
Ook bedank ik Boeken.Café voor het aanvragen van een recensie-exemplaar.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans