Een ontzettend krachtig verhaal

Yvonne Oomen Muurmans 19 september 2024

---Ze probeerden ons te kooien maar een Weyward-vrouw kan niet worden getemd.---

Altha, 1619
Van Altha wordt beweerd dat ze vreemd is. Wanneer ze ervan wordt beschuldigd een man te hebben omgebracht door middel van hekserij wordt ze opgepakt en terecht gesteld. Ze blijft volhouden dat ze onschuldig is maar door haar geheimzinnige band met dieren en de natuur vormt ze een bedreiging en hangt haar de doodstraf boven het hoofd. Ze belooft aan zichzelf dat ze haar levensverhaal gaat opschrijven mocht ze levend haar gevangeniscel verlaten. Maar of dit haar lukt is nog maar de vraag.

Voorproefje Altha
"Ik zocht naar de spin onder het samengeklitte stro, en mijn hart kromp ineen bij de gedachte dat hij weg was, mij aan mijn lot had overgelaten. Maar net toen ik de hoop had opgegeven en mezelf tot een bal op de grond had opgerold, voelde ik hem langs mijn oorlel strijken. Ik wou dat ik hem kon zien: de schittering in zijn ogen, zijn pootjes, maar de nacht was te donker en door het rooster drong geen enkel straaltje maanlicht naar binnen. Zo donker dat het voelde alsof ik al in mijn graf lag."

Violet, 1942
Violet vertoeft liever buiten tussen de insecten en klimmend in bomen dan dat ze zich netjes gedraagt zoals een jongedame zich hoort te gedragen. Wanneer er een neef op bezoek komt staat het leven van Violet ineens op zijn kop. Buiten haar schuld om moet ze zomaar ineens voor zichzelf zorgen. Nu komen haar insectenvriendjes haar goed van pas.

Voorproefje Violet
"De maan hing als een parel aan de schemerige hemel en verlichtte de rotsige heuvels. Er stond een zacht briesje en Violet hoorde de bomen bewegen en mompelen. Ze sloot haar ogen en luisterde naar het geoehoe van een uil, het klapperen van de vleugels van een vleermuis, een das die ritselend zijn weg zocht naar zijn hol."

Kate, 2019
Kate erft van haar oudtante een kleine cottage. Om haar gewelddadige partner te ontvluchten besluit ze daar haar intrek te nemen. Het huisje herbergt een geheimzinnig verleden en Kate vindt iets waardoor ze zichzelf leert kennen en eindelijk iets los durft te laten wat altijd verborgen heeft gezeten.

Voorproefje Kate
"Kate trekt haar capuchon over haar hoofd terwijl ze het bos in stapt. Hier waait het minder hard; de boomkruinen buigen zich over haar heen om haar te beschermen tegen de elementen. Maar nog steeds rilt en hijgt ze van angst; haar adem wolkt als witte stoom voor haar uit. De stilte is zenuwslopend. Het enige geluid komt van de sneeuwstorm. Opeens verlangt ze naar het zien van een uil, of een roodborstje, of zelfs naar het gefladder van een mot. Alles behalve deze witte, doodse wereld."

Deze 3 vrouwen zijn door de eeuwen heen met elkaar verbonden. Verbonden door hun bloedband en door de kracht van de natuur. Het zijn de mannen in hun leven die deze kracht willen temperen en indammen. Maar de vrouwen hervinden hun kracht en slaan terug met alles wat in hun macht ligt.

---Er is iets geks met onze ogen. Soms laten ze ons zien wat er vlak voor ons gebeurt. Andere keren tonen ze ons iets wat al is gebeurd, of nog gaat gebeuren.---

Emilia Hart zet een ontzettend sterk verhaal op papier. Een verhaal waar je als vrouw zijnde zeker kracht uit kunt putten.
Iedereen kent de historische feiten. Men weet wat er in vroeger tijden gebeurde met vrouwen die verdacht werden van hekserij. Ook nu nog wordt er vreemd tegenaan gekeken en door veel mensen fluisterend over gesproken, of over gezwegen. Dit verhaal laat zien dat vrouwen sterk zijn en zelfstandig.

De drie personages zijn zeker herkenbaar en eigenlijk nogal gewoontjes. Je kunt je goed in hun persoontje verplaatsen. Hun gedachtengang en handelingen zijn goed weergegeven en hebben genoeg diepgang gekregen doordat de auteur ze vanuit hun eigen gedachten laat spreken. Ik heb zeer met ze meegeleefd tijdens het lezen.

De drie verhaallijnen wisselen elkaar af waardoor de opbouw van de verhalen evenredig groeit en uiteindelijk tot een gezamenlijke conclusie komt.
Het verhaal leest erg prettig door de korte hoofdstukken en je wordt verleidt om door te lezen tot het eind. Dit boek is voor iedereen die houdt van historische romans met een vleugje magie.

Voorproefje
"Ik heb besloten dat ik deze papieren zal verbergen en me ervan zal overtuigen dat ze pas worden gevonden als ik deze aarde heb verlaten en me in het volgende leven bij mijn moeder heb gevoegd. Misschien laat ik ze na aan mijn dochter. Dat vind ik een fijn idee: een lange rij Weyward-vrouwen die na mij komt. Want het eerste kind dat uit een Weyward-vrouw wordt geboren, is altijd een meisje, vertelde mijn moeder me. Daarom had ze alleen mij, net zoals haar moeder alleen haar had. Er zijn al genoeg mannen op de wereld, zei ze altijd."

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans