Fantasy om vol van te genieten

Yvonne Oomen Muurmans 09 september 2024
In de loop der jaren zijn er verschillende verhalen op papier gezet waarbij het hoofdpersonage zich moet bewijzen tijdens een soort afvalrace. Wedstrijden en uithoudingsproeven die gewonnen of zelfs overleefd moeten worden.
Eén van de bekendste is The Hunger Games. Misschien zijn de verhalen van Suzanne Collins zelfs trendsetter voor de verhalen die daarna uitgebracht zijn. Ik heb ze niet allemaal gelezen maar volgens mij is The serpent & the wings of night het enige boek waarin een mens zich staande moet houden tegenover vampieren. (En laat het me weten wanneer dit niet zo is.) En dan weet Carissa Broadbent er ook nog een spicy draai aan te geven.

Oraya is als kind gered door Vincent. Oraya is een mensenkind. Vincent is een vampierenkoning. De verschillen konden niet groter zijn maar Vincent neemt Oraya onder zijn hoede en in bescherming. Hij voedt haar op als zijn eigen dochter en traint haar in het zwaardvechten. Hij prent haar in dat ze niemand kan vertrouwen behalve hemzelf en dat ze vampiers zoveel mogelijk uit de weg moet gaan.

Maar dat is lastig wanneer je tussen deze bloeddorstige monsters woont en leeft. Haar enige kans om te overleven in deze wereld is zelf vampier worden. Hiervoor moet ze meedoen aan de Kejari, een legendarisch toernooi dat door de Godin van de vampiers wordt georganiseerd.

Ze zal het moeten opnemen tegen de meest wrede krijgers van het land. En wat kan een mens nu beginnen tegen een vampier? Om te kunnen overleven sluit Oraya een verbond met Raihn, een mysterieuze vampier die ook deelneemt aan het toernooi. Alles aan hem is gevaarlijk en hij aast op de troon van haar vader. Maar Oraya voelt zich enorm tot hem aangetrokken en langzaam leren ze elkaar beter kennen. Maar hun liefde kan haar ondergang worden.

Quote
"Zonder macht kun je niks bereiken in deze wereld. Macht vereist opoffering, focus en meedogenloosheid."
---Vincent---

Met vlotte pen weet de auteur een fantastisch verhaal neer te zetten. Een verhaal vol strijd, geweld en bloedvergieten. Maar ook vol magie, vriendschap en liefde. Een verhaal vol vampiers, spanning en sensatie. En daar tegenover staat een mens, een meisje. Maar dat meisje is sterk en haar wil om te winnen is enorm krachtig.
De auteur heeft het personage Oraya zeer sterk neergezet. Met haar lange zwarte haren en haar zwarte kleding staat ze zeker haar mannetje. Maar Oraya is ook erg onzeker. Er is haar altijd verteld dat ze niemand kan vertrouwen en daarom is ze erg in zichzelf gekeerd. Maar er sluimert iets in haar. Een vorm van magie die ze eigenlijk liever niet wil ontdekken. Totdat ze niet anders kan.

Voorproefje
"Ik ervaarde iets vreemds... een warm-koude sensatie die diep vanbinnen opborrelde en me probeerde te helpen. Plots werd ik me niet alleen bewust van de vloer onder mijn handen, maar ook van de muren en de raamkozijnen. Ik kon mezelf voelen, hier midden in deze kamer. Ik voelde waar mijn zwaarden lagen.
En ik voelde... een kracht. Waanzinnige kracht. Het omringde me en was klaar om gebruikt te worden. Het Nachtvuur... dat was energie. Het was kracht."

Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in de arena's waar het toernooi plaatsvindt en in de woonvertrekken van de deelnemers. En dan met name van de hoofdpersonages Oraya en Raihn. Er is niet al teveel aandacht besteed aan de omschrijving van deze locaties. Dit laat de auteur veel aan de fantasie van de lezer over. Destemeer wordt er aandacht besteed aan de gevechten die gevoerd worden. Het verhaal is doordrenkt met vechtlust en bloeddorst. Soms spat het bloed gewoon van de pagina's af. De gevechten zijn echt prachtig weergegeven en het verloop ervan is uitermate spannend.

Wat ook spannend is, is de chemie die tussen Oraya en Raihn voelbaar is. Ze zijn elkaars tegenstanders in het toernooi. Er kan tenslotte maar één persoon winnen. Maar ze hebben elkaar ook nodig om te kunnen winnen. En juist dit detail zorgt ervoor dat je als lezer op het puntje van je stoel zit en alleen maar wilt verderlezen. En dan maakt de auteur die chemie ook nog eens heerlijk spicy en vormt het een warm plekje van binnen.

Voorproefje
"Elke keer ontdekte ik een nieuw stukje van hem dat ik wilde opeisen. Het was het tegenovergestelde van bevrediging, bij elk orgasme verlangde ik alleen maar meer. Tegen de tijd dat we van volledige uitputting het bed in kropen, had ik nog veel meer bedacht dan we in één nacht konden doen."

---Liefde verwondt dieper dan het wreedste gevecht.---

Voetnoot
Dit boek bevat veel elementen om van te houden. Maar sommige elementen kunnen ook afschrikken. Daarvoor even een kleine waarschuwing. Er komt best wat geweld en bloedvergieten voor in dit boek. Ook opgelet voor seksuele scènes. Schrik je daar niet voor terug? Dan is dit boek zeker een aanrader.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans