Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Schommelen tussen polen van aantrekking en afstoting

Anna Husson 26 juni 2019 Hebban Recensent

Hans Münstermann (1947) is een Nederlandse schrijver en schreef een veelgeprezen romancyclus. Hoofdpersoon van deze romans is alter ego Andreas Klein, een babyboomer met een Duitse vader en een Nederlandse moeder ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast vormt hij samen met schrijver Jacques Hendrikx een duo. Münstermanns romans hebben altijd een maatschappelijk thema, maar hij geeft ook graag een blik in het verleden.

In De populist (2019) heeft Münstermann ook voor een maatschappelijk thema gekozen, namelijk de opkomst van het populisme. In een interview met Trouw vertelt de schrijver dat hij een markante roman wilde schrijven over de vaak atypische mensen die de leiding in populistische partijen nemen. Mensen die afkomstig zijn uit de bovenlaag van de maatschappij, maar toch aantrekkelijk zijn voor het ‘gewone’ volk. Münstermann heeft een satirische draai aan de roman gegeven, namelijk dat zijn verhaal focust op ouderen die massaal vallen voor de charmes van de populistische Moreau. Met de partij ‘Geweldig Oud’ buit hij het gevoel van miskenning onder de ouderen uit en verleidt hij zijn kiezers met aandacht voor het eigene en traditionele. Schrijfster Anita Koetsier volgt de populist op de voet en probeert te onderzoeken wat de mensen zo aanspreekt in het verhaal van de jonge politicus.  

“Het is een spel dat uitspraken uitlokt over iets dat weggelaten wordt, zodat de innerlijke keuze van de kiezer goed in focus blijft, bij hemzelf. Een spel met bepaalde regels en onderhuidse afspraken. De kiezer herkent een paar woorden die bedoeld zijn om hem te overtuigen, hoewel niemand weet hoe complex het proces van besluitvorming in het hoofd van die kiezer in werkelijkheid is.”


De schrijver geeft de indruk dat hij iets wil toevoegen aan de discussie over het opkomend populisme. Tegelijkertijd heeft de roman een lichte en satirische toon waardoor de lezer met een minder kritische en meer ontspannen houding het boek leest. Deze twee kanten van de roman maken het echter niet eenvoudig om het verhaal te plaatsen. Enerzijds heeft de roman veel potentie om een betekenisvolle stem aan de discussie te geven, want Münstermann heeft niet voor niets maatschappelijke thema’s gekozen. Hij benut echter de momenten dat hij deze thema’s kan verdiepen niet. Daardoor mist de roman niet alleen diepgang, maar het laat de lezer onbevredigend achter. Anderzijds zijn de humoristische momenten in het verhaal een welkome afleiding.  

De schrijver heeft zijn verhaal te weinig uitgewerkt en dat is vooral te merken aan de personages. Personage Moreau krijgt bijvoorbeeld veel ruimte in zijn monologen over de positie van de ouderen, maar waarom wordt er zo weinig in gegaan op zijn werkelijke beweegredenen? De schrijfster krijgt het mentaal moeilijk, maar er wordt te kort verslag gedaan van wat er in haar omgaat. Daarnaast heeft het boek te veel losse eindjes: wat is bijvoorbeeld de rol van de beveiligingsman? Wat gebeurt er met de ex van Moreau? Waarom wordt het raadsel van het boek niet opgelost? Lezers mogen hun eigen antwoorden geven, maar door de hoge potentie van het verhaal is de verwachting anders. 

Op allerlei vlakken ontbreekt er dus iets aan het verhaal. Het is schommelen tussen een bepaalde aantrekkingskracht en een afstotende beweging. De aantrekkingskracht van het boek ligt in de actuele thematiek en de verrassende keuze om ouderen als onderwerp te nemen. Bovendien geeft de schrijver met regelmaat een voorzet om over belangrijke onderwerpen na te denken. De afstoting komt vooral voort uit de vele herhalingen, de monologen van Moreau die te veel worden benadrukt en de uitwerking had vaak beter gekund. Oplettende lezers maken wellicht de vergelijking tussen het boek en het populisme: veel woorden, in te lossen beloften en een mysterieuze sfeer die moeilijk te vatten is.  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur