Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

A giant leap for woodkind

Tweeduizend jaar cultuurgeschiedenis pakt Johan de Boose (1962) bij de kladden in zijn toch vrij dunne boek Het vloekhout. Omdat hij deze geschiedenis wilde vertellen aan de hand van een centrale ik-figuur moest hij iets verzinnen, want geen mens leeft zolang. Hij kwam uit bij een stuk hout dat, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, wél zolang kan bestaan. Maar ja, een stuk hout als hoofdpersoon is een even originele als controversiële keuze die gemakkelijk de mist in kan gaan. De Boose heeft echter meer dan genoeg verbeelding, intelligentie en gevoel voor humor om eruit te halen wat erin zit. Daarmee maakt hij het niet voor alle, maar wel voor veel lezers mogelijk deze grote gedachtesprong met hem te maken.

Johan de Boose is een Vlaamse auteur met een grote staat van dienst. Hij maakte radio-, tv- en theaterprogramma’s, was acteur en schreef toneelstukken, dichtbundels, romans en non-fictie. Hij werd genomineerd voor prijzen en won er ook een paar, waaronder in 2008 de Henriëtte Roland Holst-prijs. Daarnaast spreekt hij Russisch en Pools en is hij gepromoveerd tot doctor in de Slavistiek. En toch bereikte zijn naam het Nederlandstalige leespubliek tot voor kort maar mondjesmaat. Nu Het vloekhout echter een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs in de wacht heeft gesleept, is dat aan het veranderen.

Op sommige plaatsen valt te lezen dat Het vloekhout het derde deel is van een trilogie, wat suggereert dat de andere twee delen, Gaius en Jevgeni, eerst gelezen moeten worden. Dat is niet het geval. Na overleg met de uitgeverij heeft de auteur besloten dit deel als zelfstandige roman te schrijven en als zodanig valt het ook probleemloos te lezen.

Wat betreft identificatie en geloofwaardigheid heeft het evidente nadelen om een stuk hout als hoofdpersoon en verteller te hebben en daar zal niet iedereen zich overheen kunnen zetten. Er zijn echter ook voordelen en die weet de auteur maximaal te benutten. Zo kan hout door de tijd heen van vorm en functie veranderen en dat doet het dan ook, met alle daarmee gepaard gaande verhaalkansen van dien.

Dat verhaal begint met een olijfboom die getuige is van de brute verkrachting van de dertienjarige Maryam en vervolgens van het leven van haar zoon Jesjoea. Tot zijn eigen ontsteltenis wordt de boom omgehakt en tot Jesjoea’s kruis getimmerd. Van hout uit dit kruis (ook wel vloekhout genoemd) komt een ‘dikke spaander’ die uiteindelijk wordt omgevormd tot een opmerkelijk Russisch icoon dat van wezenlijk belang is voor alles dat er nog volgt. Zijn connectie met Maryam en Jesjoea raakt het hout echter nooit meer kwijt en religie is dan ook het belangrijkste thema van het boek.  

Naast zijn eigen verhaal, dat de rode draad vormt, vertelt de hoofdpersoon vooral dat van zijn opeenvolgende eigenaren. Tenslotte bepaalt hij zijn eigen lot niet, maar wordt hij steeds weer opgepakt of gekocht. Dat leidt tot een boek dat bestaat uit twaalf korte hoofdstukken die onderling sterk verschillen. Niet alleen zijn er wijzigingen in tijd, plaats en eigenaar, maar ook vertelvorm en thema kunnen behoorlijk afwijken.

Historisch gezien maakt het hout hierdoor echt een reis door tijd en ruimte. Daarbij kiest de auteur een aantal interessante haltes, niet zelden in het hem zo goed bekende Rusland. Dat levert een aantal fraaie stukjes miniatuurgeschiedenis op. Jammer is alleen dat de trein soms te snel weer vertrekt, als de lezer nog best meer had willen horen over die plek of zijn bewoners.

Als verhaal heeft Het vloekhout twee gezichten. Enerzijds is er een erudiete kant die ervoor zorgt dat de tekst vol staat met wijze inzichten, filosofische redeneringen, referenties naar andere literatuur, mooie zinnen en een visie op thema’s als religie, oorlog en wetenschap. Anderzijds is er de, op schelmenromans geïnspireerde, luchtige kant vol humor, spot en avontuur. Dat de auteur dit voor elkaar krijgt in de notendop die zijn roman toch is, is bijzonder knap, maar levert wel een erg geconcentreerde tekst op. Je leest gemakkelijk over dingen heen, niet alles is even duidelijk en herlezen van het boek of stukken ervan is bijna een vereiste. Gelukkig is dat beslist geen straf.  

Het vloekhout is dan ook een bijzonder origineel verhaal dat wordt verteld door een auteur die een heel eigen stem heeft ontwikkeld. Soms provoceert hij de lezer, maar hij zet deze ook regelmatig aan het denken. Johan de Boose is net zo eigenzinnig als zijn karakters blijken te zijn en niet bang compleet nieuwe wegen in te slaan. En dat doet uitkijken naar de eerstvolgende, nog niet ontdekte maan in verhaaluniversum waarop hij zijn vlag zal planten.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Een diepgravend onderzoek naar de meest mysterieuze politieke moord van de 20e eeuw, die op de Amerikaanse president John F. Kennedy.

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!