Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Boek met tanden

Een nieuwe generatie, een nieuw begin. Dat is wat de lezer gemakkelijk kan denken bij het lezen van de flaptekst van Infernal Devices van Philip Reeve (1966), het derde deel uit de vierdelige serie Mortal Engines. De dochter van Hester en Tom, Wren, is nu vijftien en zal het veilige Anchorage-in-Wijnland verlaten om avonturen te bleven en het op te nemen tegen de anti-tractionisten van de Groene Storm. De belangrijkste doelgroep van de serie is en blijft tenslotte jonge tieners. Toch blijkt het anders in elkaar te steken. Allerlei personages uit de vorige delen, zoals Hester, Tom, Nimrod Pennyroyal en de sluipers Shrike en Fang, zijn weer gewoon present en de draad wordt grotendeels opgepakt waar deze zestien jaar eerder was neergelegd. Vaste vertaler Jacques Meerman heeft dan ook geen moeite met dit boek.  

Het weerzien met de bekende personages is enerzijds leuk, maar zet het idee van een young adult wel onder druk. Er zijn vrij veel volwassen gezichtspunten en hoewel Wren zich kranig weert, springt dertiger Hester uiteindelijk toch weer het meest in het oog. Zij het (conform haar karakter) niet uitsluitend in positieve zin, waardoor er een soms wat ongemakkelijk verhaal ontstaat met een diffuus beeld van goed en kwaad. Iets waar zelfs veel volwassen lezers moeite mee zullen hebben, laat staan jongere. Zeker omdat het wringt met de jeugdige schrijfstijl, koddige namen en andere jeugdboekgekkigheid die we toch ook weer aantreffen.  

Het lijkt opmerkelijk dat een auteur die bijna uitsluitend naam heeft gemaakt met jeugd- en kinderboeken deze weg is ingeslagen. Hij blijkt echter goede redenen te hebben die gaandeweg duidelijk worden als het verhaal zich ontwikkelt in een richting die altijd al de bedoeling was. Zaken uit vorige delen houden meer verband met elkaar dan gedacht, gebeurtenissen uit het verleden hebben consequenties in het heden en dingen die eenmalig leken krijgen een vervolg. Infernal Devices is misschien geen compleet nieuwe start, maar wel de onthulling van het ware verhaal dat Reeve al steeds aan het vertellen was. Een verhaal dat afstevent op een spectaculaire eindconfrontatie met de Groene Storm bovendien.  

De plaats van handeling is deze keer een drijvende in plaats van rijdende stad, te weten de Britse badplaats Brighton. Dat is nog steeds een vakantieoord dat het vooral moet hebben van toeristen die met luchtschepen komen aangevlogen. De stad heeft dan ook geen kaken en jaagt niet op andere steden. Toch blijkt er het nodige mis in Brighton, zoals de aanwezigheid van een bijzonder levendige slavenhandel en een op grof eigenbelang uit zijnde burgemeester. En juist hier komt Wren terecht, nadat ze door een onhandige poging het avontuur op te zoeken, is ontvoerd door de Straatjongens. Dit nadat ze het zogeheten blikken boek heeft gestolen; een boek dat voor sommigen veel waard blijkt te zijn, al is het verder niemand duidelijk waarom. Vervolgens trekken zowel veel mensen als sluipers naar Brighton, ofwel om Wren te redden ofwel om het blikken boek te bemachtigen. Tussen hen bevindt zich ook dr. Oenone Zero, een nog piepjong lid van de Groene Storm. Als supergenie betreffende het construeren van sluipers heeft ze al een hoge positie in de organisatie. Ze begint echter te twijfelen aan de methoden van de Groene Storm en daardoor komt haar leven in gevaar.  

Al met al kan worden gesteld dat Brighton weliswaar een stad is zonder tanden, maar Infernal Devices een boek met tanden. Behalve links en rechts wat ongemakkelijk is het verhaal ook heftig en intelligent en de humor goed getroffen. Haarfijn legt Philip Reeve bloot hoe geweld leidt tot meer geweld en hoe corrupt gemeentebestuur eruit ziet. De ontknoping kent een paar goed voorbereide verrassingen, waarmee de auteur zijn leven als matige plotter heeft gebeterd. Ondertussen verrijkt hij zijn wereld met de drijvende steden en nog enkele andere originele toevoegingen. Kortom, toch weer een leuk seriedeel dat reikhalzend doet uitkijken naar de afsluiting.  

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur