Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het China van weleer beeldend beschreven

Edwin Lommers 03 augustus 2015

Rechter Tie en zijn gezelschap overnachten tijdens een stormachtige nacht in De Morgenwolken, een taoïstisch klooster. Daar zijn eerder drie meisjes dood gevonden. Ook nu gebeuren er onheilspellende en onverklaarbare dingen. Tie en zijn rechterhand Tao Gan hebben het vermoeden dat de kloosterlingen iets achterhouden. Ze gaan op onderzoek uit en ondervinden daarbij tegenwerking van de prior en de abt. Tie gebruikt al zijn scherpzinnigheid om het mysterie te ontrafelen.

Sinoloog Robert van Gulik (1910-1967) baseerde zijn beroemde personage Rechter Tie op de historische magistraat Di Renjie, die in de T’ang-dynastie van het oude China leefde (630–700 na Chr.). Hij was rechter, maar tegelijkertijd ook stadsbestuurder en hoofd van de politie, en loste meerdere misdaden op. Van Gulik schrijft zeer beeldend, waardoor je je als lezer in het China van weleer waant. Hij heeft oog voor details, beschrijft de omgeving, de karakters en de interactie tussen de mensen zeer gedetailleerd. De omgangsvormen vormen een belangrijk onderdeel van Van Guliks verhaal. Tie is vrij formeel in de omgang en in al zijn observaties staat wel iets over het gedrag van de ander te lezen. Van Gulik beschrijft niet alleen, maar laat dit ook in zijn taalgebruik terugkomen. "De rechter nieste [...] en zei minzaam: 'Ik ben u uiterst dankbaar voor uw inlichtingen'." Formele en alles zeggende woorden als ‘verheven persoon’ zetten dit kracht bij.

Het boek is in 1963 geschreven en doorspekt met ouderwets taalgebruik. Deze herziene uitgave in hedendaags Nederlands is zonder meer beter te lezen dan het origineel. Ter vergelijking: in de originele uitgave lezen we "het laat me geen rust", in deze editie "het laat me niet met rust". "Uedelachtbare" is vervangen door "edelachtbare". Door de oorspronkelijke uitgave te hertalen is het boek toegankelijk gemaakt voor hedendaagse lezers, zonder daarmee af te doen aan de oorspronkelijke bewoordingen van Van Gulik. Dat zou ook niet mogen, want de zorgvuldig gekozen bewoording draagt bij aan het vormgeven van het karakter van rechter Tie.

Van Gulik schrijft niet alleen beeldend, hij zet zijn verhaal ook kracht bij met illustraties van eigen hand. De tekeningen ontnemen de lezer niet de mogelijkheid in zijn of haar eigen fantasie het verhaal te beleven, maar verduidelijken juist hetgeen de auteur schrijft en geven sturing aan de fantasie. De tekeningen zijn niet detaillistisch, maar wel voldoende uitgewerkt om duidelijk te maken waar het nu over gaat. Van Gulik laat ook met deze illustraties zien een ware China-kenner te zijn. 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Edwin Lommers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur