Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het gele huis

Inge Deutekom 27 december 2018

Jane Gardam (1928) kennen de meeste mensen inmiddels wel van haar veelgeprezen trilogie Een onberispelijke man, Een trouwe vrouw en Laatste vrienden. De roman De dochter van Crusoe wijkt hier in verschillende opzichten van af, maar is op zijn eigen manier aantrekkelijk voor de liefhebbers van Gardam.

“Hier beukte de wind de wolken over de heuvels, het moeras, de duinen en de zee, totdat het huis heen en weer scheen te slingeren als een schip”.


Polly Flint wordt begin twintigste eeuw als zesjarig meisje door haar vader ondergebracht bij twee zussen van haar overleden moeder in het gele huis aan de rand van het moeras en het strand. Daar wonen ook een wat volkse huishoudster en een verzuurde mevrouw Woods. Ze wordt liefdevol opgevangen door de vrolijke Frances en voelt zich geborgen, maar is op haar hoede voor het strenge geloof van tante Mary en weigert het Vormsel. Eigenwijs en kritisch observerend ontwikkelt ze zich aan de hand van de mensen om haar heen en de boeken die ze leest, waarvan Robinson Crusoe haar favoriet is.

Wanneer de meeste bewoners het gele huis verlaten, wordt Polly ondergebracht op het landgoed van een ander familielid. Daar maakt ze kennis met kunstenaars en dichters, onder wie de arme, maar geestdriftige Paul in wie ze iets van zichzelf herkent. Ook ontmoet ze de zoon van de Duits-joodse naburige familie Zeit die cultureel en religieus weinig onderlegd is, maar wel heel hartelijk. Bij terugkeer naar het gele huis wordt ze door een van de wereldvreemde kunstenaars geportretteerd als ‘een jonge vrouw op de drempel van haar leven, maar met een droevig gezicht’.

Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, blijft ze alleen met de nieuwe huishoudster achter en houdt zich vast aan haar gewoontes ‘als een kruk om zich op de been te houden’ Haar leven wordt saai en eenzaam. Ze verschanst zich op haar eiland, bestaande uit het huishouden, lezen, vertalen en schrijven. Wanneer beide mannen uit haar leven verdwenen zijn, kiest ze Robinson Crusoe tot haar vreugde en voorwerp van toewijding. Daarbij verliest ze elk gevoel voor decorum uit het oog.

Het verschil met de bekende trilogie van Gardam zit in het lettertype, de opbouw, de indeling en het perspectief. Het lettertype is vrij klein, er zijn geen hoofdstukken, er wordt een chronologische volgorde gehanteerd en de ik-vorm in plaats van een alwetende verteltrant. Er zit minder spanning in en er is minder ironische afstand tussen de verteller en de hoofdpersoon. Hierdoor leest het minder vlot dan de trilogie, maar voor de liefhebbers van Gardams stijl is het nog steeds genieten.

“De koeien keken aarzelend een voor een naar buiten en stapten met bevallige tred de stal uit. Ze schommelden langzaam over het erf en het pad op terwijl ze naar ons keken en ons met bange ogen voorzichtig passeerden. Ze roken warm en melkig en bliezen vochtige rookwolkjes uit hun neus. Over het hele land kraaiden de hanen en de zon vlamde rond en stralend op boven de hooimijten”.


Het Engelse landschap, arme en rijke mensen, en het leven in een wereld vol boeken worden door Jane Gardam treffend in beeld gebracht. Aan de ene kant is het triest om te lezen hoe een jonge, intelligente vrouw door gebrek aan levendige contacten vereenzaamt en verslonst.
Aan de andere kant heeft ze genoeg zelfspot om de lezer niet te vervelen. Ze heeft geen geld, slechts een huis vol boeken en een scherp verstand. Dat vormt zowel haar valkuil, als haar redding.

Het gebrek aan een hoofdstukindeling en spannende open plekken kan als een gemis worden ervaren voor wie dat belangrijk vindt, maar er is afwisseling tussen beeldende ruimtebeschrijvingen, rake typeringen van excentrieke mensen, dialogen en handelingen. Tijdens het lezen van deze roman verplaats je je in het Engeland van Virginia Woolf en tijdgenoten. Kortom, voor de liefhebbers van de klassieke Engelse literatuur is er weer een pareltje vertaald.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Inge Deutekom

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur