Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De dood als uitlaatklep

Koen Driessens 28 april 2019 Hebban Recensent

Na haar vertrek bij de nationale radio-omroep moest creatieve duizendpoot Barbara Rottiers dit pseudo-autobiografische ‘prentenboek voor volwassenen’ uit haar systeem. Ze rekent erin af met haar onopvallende jeugd, waarin een dode poes, het snoepen van knikkers en een crush op Paul McCartney enkele gedenkwaardige momenten waren om met de lezer te delen. Stoer in het stoffige, alledaagse leven: dat kan ook, zegt dit boekje, dat het gewone leven viert.

Rottiers stond op de VRT bekend als eigenzinnig en experimenteel radiomaakster. Toen ze op Radio 1 haar ding niet meer kon doen, stapte ze na 17 jaar op om op allerlei manieren creatief bezig te blijven: in Afrikaanse verhalen en kunst, in voorlezen, in een webdocu over veerkracht en dus ook in een geïllustreerd jeugdverhaal. Geen verhaal voor de jeugd, maar over een jeugd. Die lijkt op de hare (onopvallend gezin – vader/bankier, moeder/verpleegster, klein broertje – in een opvallende straat in Bornem), maar met de nodige dichterlijke vrijheid.

Een ‘graphic novel’ is het boek niet echt, zoals de achterflap wel vermeldt. Daar zijn de anekdotes te… nou ja, anekdotisch voor. Het drama van een doodgewone jeugd is fragmentarisch, en het is niet altijd duidelijk welk belang elke anekdote heeft. Toch is het boek niet zonder rode draad. Van begin tot eind – met daartussen haar jeugd – is het een fantasie over haar ideale dood. Niet dat de schrijfster een doodswens heeft, want de geprikte sterfdatum (Driekoningen: ideaal, zo na de feestdagen: iedereen heeft nog een lege agenda) ligt in ‘een jaar hier nog héél ver vandaan’. De dood is echter een mooie gelegenheid om zowel haar rebelse aard als haar kijk op het leven een uitlaatklep te geven. (De ‘dood-gewone’ jeugd krijgt zo wel een andere laag – het is wel duidelijk dat de auteur graag wat taboedoorbrekend de dood als iets gewoons zou willen behandelen.)

De Barbara van het boek spaart zichzelf noch haar naasten, die met al hun kleine en onvolmaakte kantjes te kijk worden gezet. Maar ook in het kleine schuilt het schone: de dood – alweer – van haar vader bijvoorbeeld, werkend in de tuin en genietend van een nest jonge merels. Of de omgekeerd gedekte tafel: na Jan Steen stelt Barbara Rottiers nieuwe normen in het huishouden!

Haar sterffantasieën – waarbij de wakende familieleden hun geduld verbijten met friet, Chinees en pizza – illustreren hoe je zelfs in je heengaan iets glorieus van je leven (en dood) kunt maken. Als het boekje iets meegeeft, is het dat: zelfs in een leven vol middelmaat en tegenslag kun je er wat van maken, al was het maar in je fantasie. ‘Drama’ in de zin van ‘theatraal’ dus.

En heeft Rottiers er iets van gemaakt? Van haar boekje dan. De illustraties zijn alvast niet geweldig, maar zeker niet slecht: expressief, kleurrijk, druk en to the point. Ze wisselt kleine tot grote tekeningen af met veel tot weinig tekst, gelardeerd met enkele authentieke kiekjes uit haar jeugd, wat heel diverse en verrassende pagina’s oplevert. Met een goed gevoel voor timing combineert ze tekst en tekeningen tot een effectief geheel. In haar taalgebruik is de auteur al net zo uitbundig als in haar tekeningen, op het ronkende, bombastische af soms, wat niet altijd even vlot leest. Zijn sommige anekdotes eerder banaal, dan slaagt de auteur er toch ook in te ontroeren, bij bijvoorbeeld de dood van haar vader en de daaropvolgende ontreddering in het gezin. Grappig (op tragikomische manier) zijn ook sommige passages, bijvoorbeeld in het interessante interpunctiegebruik van haar sms-ende moeder of haar eigen famous last words.

Ongetwijfeld kan Barbara Rottiers op deze manier nog enkele gelijkaardige dramatische boekjes vullen over haar tienerjaren, haar liefdesleven of zelfs haar ambtenarenbestaan op de staatsomroep. De boodschap zal echter steeds dezelfde zijn. 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur