Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het leven als een film

Kris 26 november 2015

De schrijver A.B. Yehoshua is in ons taalgebied minder bekend, maar heeft zich door zijn oeuvre (romans, verhalen, essays en toneelstukken) ontwikkeld tot een grote naam in de Israëlische literatuur. Veel van zijn romans volgen hetzelfde stramien: een plot met verschillende, complexe verhaallijnen en steeds terugkerende thema’s, zoals de confrontatie tussen leven en dood, de moeilijke verstandhouding tussen man en vrouw en de uiteenlopende spanningen tussen culturen en religies. Hij schuwt ook de controverse niet en heeft uitgesproken oplossingsgerichte meningen over het Joods-Palestijns conflict. Van deze elementen maakt hij ook gebruik in zijn roman Het eerbetoon, die eerder dit jaar verscheen in een Nederlandse vertaling van de originele, Hebreeuwse versie.

De 70-jarige, Joodse filmregisseur Jaïr Mozes wordt uitgenodigd op een onverwachte retrospectieve van zijn werk in de ‘heilige’ Spaanse stad Santiago de Compostella; hij wordt vergezeld door de actrice Ruth, een belangrijk ‘personage’ uit zijn films én leven. Op het programma staan een aantal vertoningen van het eerder surrealistische werk uit zijn beginperiode, dat hij maakte met zijn voormalige leerling en briljante scenarioschrijver Trigano. Beide mannen hebben dertig jaar geleden bruusk het contact verbroken, na een incident tijdens de opnames van de slotscène van een van hun films; Ruth, de toenmalige vriendin van Trigano, was hierbij betrokken. Gaandeweg komt Mozes (in Spanje en daarna in Israël) tot belangrijke inzichten over zichzelf, zijn verleden en zijn relaties, en zoekt hij tijdens het proces van schuld, boete én barmhartigheid opnieuw toenadering tot zijn vroegere vriend. Dit leidt uiteindelijk tot een met veel symboliek geregisseerde finale van het boek.

Het eerste deel van de roman geeft een zeer gedetailleerde beschrijving van de driedaagse retrospectieve vanuit het perspectief van de zelfzuchtige, maar tevens eenzame en gekwelde Mozes. Door de ogen van de regisseur kijkt de lezer mee naar de in het Spaans nagesynchroniseerde films; hierdoor ontstaat een intieme, soms bewust verwarrende, maar steeds boeiende leeservaring. Tijdens de vertoningen beseft Mozes dat hij zijn eigen films, de scenario’s van Trigano en de bijhorende herinneringen geregeld op een onjuiste manier geïnterpreteerd heeft: "Het wordt tijd dat je begrijpt dat er in de films die jij gemaakt hebt, ook dingen verstopt zitten waar je niet van wist en die je niet begreep." Geleidelijk aan wordt de regisseur zo geconfronteerd met zijn onvolmaaktheden en ook met fouten uit het verleden én heden.

Yehoshua weet hoe hij een verhaal moet overbrengen en spanning kan opbouwen; hij houdt hierbij goed de controle over alle personages, scènes en subplots. De haarfijne beschrijvingen van de vele gebeurtenissen en gedachten doen sterk denken aan de hyperrealistische stijl van Karl Ove Knausgård in de succesvolle romancyclus Mijn strijd. Uiteraard zijn er qua inhoud en achtergrond grote verschillen, maar net zoals bij Knausgård wordt de lezer in Het eerbetoon verplicht alle details tot zich te nemen en te verwerken, alsof ook Yehoshua duidelijk de vermoeidheid van de oude regisseur, door de overvloed aan stimuli en gedachten tijdens de retrospectieve, wil laten voelen doorheen de uitgebreide beschrijvingen.

Deze realistische vertelstijl staat in schril contrast met de surrealistische inhoud en diepe symboliek van Mozes’ films en van de dialogen tussen de personages. De unieke, ongewone en zeer beeldende schrijfstijl van Yehoshua blijft goed overeind in de Nederlandse vertaling van Hilde Pach, zoals blijkt uit opvallende zinnen, zoals "Het einde is een compromis tussen wat er was en wat er nooit zal komen" en "Haar intellectuele bronnen zijn niet talrijk."

Het eerbetoon levert de lezer een zeer interessante stilistische mengeling van culturen, talen, religies en persoonlijkheden binnen een geheel van verrassende en vaak onconventionele verhaallijnen. De auteur meandert via vele vertakkingen uiteindelijk wel heel doelbewust naar het gepaste hoogtepunt, om ons daarna deels gelouterd achter te laten; maar wel nog lang mijmerend over hoe we zelf met onze zonden omgaan, én met die van anderen.

6

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kris

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur