Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Doorlezen loont in roman vol wisselend perspectief

Margriet Cobben 22 december 2015

De Deense Bjørk, Knut en Hilde wonen met hun ouders op het Groenlandse eiland Disko. Het verhaal begint als het gezin terugkomt van de zomervakantie in Denemarken. Kinderjaren van Iben Mondrup bestaat uit drie delen, elk geschreven vanuit het perspectief van een kind, van jong naar oud. Maar de tijd is gelijk, zodat je dezelfde gebeurtenissen drie keer te lezen krijgt. Dat wat elk kind het meeste bezighoudt is echter elke keer iets anders. Bjørk vindt alles nog belangrijk, Knuts relaas is doordrenkt van het vertrek van zijn hartsvriend René die naar Denemarken gaat en zijn gevoel er niet bij te horen, bij Hilde is het haar ontluikende liefde voor Johannes die alles kleurt.

Het eerste deel is geschreven vanuit het perspectief van Bjørk, die een jaar of 7 is en voor het eerst naar school gaat. Haar klas is de Eerste Deense, waar zij en Jakob de enige leerlingen zijn. De Groenlandse kinderen gaan naar een ander deel van de school. Buiten schooltijd spelen ze samen, maar onder schooltijd zijn de werelden van de inheemse en Deense kinderen gescheiden. Bjørk bezit een grote fantasie en verzint verhalen over mensen om het leven interessanter te maken. Het is moeilijk om als lezer weg te duiken in dit eerste deel. De schrijfstijl is soms onbeholpen, een echte verhaallijn is er niet en het perspectief hapert. Belangrijke gebeurtenissen worden niet verteld, maar bekend verondersteld en als lezer tast je in het duister naar wat echt en wat slechts door Bjørk gedacht is.

Het tweede deel is geschreven vanuit Knut, die de aankomst op het eiland volledig anders beleeft dan Bjørk. Hoewel de gebeurtenissen al bekend zijn is het alsof Iben Mondrup hier een ander verhaal heeft geschreven. Niet alles wat Bjørk belangrijk vindt is interessant voor Knut en sommige dingen komen in zijn deel niet voor. Dit intrigeert en maakt het tot een boeiend verhaal. De taal lijkt anders, de mensen zijn anders, lijken een meer uitgewerkt karakter te hebben, gezien door de ogen van Knut.
Zijn wereld is groter en hij is zich meer bewust van zijn eigen rol. Hij staat op de grens van de puberteit, worstelt met zijn ontluikende seksuele gevoelens voor de Bjørks vriendinnen, met zijn lichamelijke en sociale onhandigheid en het verlies van zijn beste vriend.

En dan komt de vijftienjarige Hilde, die de tijd met haar blik weer anders kleurt. Waar Knut nog aan het ontdekken is wat zijn rol is, probeert Hilde invloed uit te oefenen op haar eigen leven. Als ze uit de helikopter stappen die hen aan het begin terug naar Disko brengt wordt ze voor het eerst in haar leven ongesteld. Ze begint naar jongens te kijken en wordt verliefd op Johannes, de geheimzinnige jongen die ineens bij Knut in de klas verschenen is. Half Deens half Groenlands, van een verdwenen vader en een gestorven moeder, is hij bij verschillende familieleden opgegroeid. Er hangt iets gevaarlijks om hem heen, een zweem van geweld die haar ontluikende gevoelens doet exploderen. En als het geweld voorbijgetrokken is dweilen ze samen het bloed van de vloer.

Aan het eind gaan Hilde en haar vader nog één keer varen voor ze weer voor zomervakantie naar Denemarken vertrekken. Hilde zal niet mee terugkomen maar haar opleiding in Denemarken vervolgen.

Dit alles speelt zich af in een onherbergzame wereld, een ruig eiland, waar de mensen zeehondenvlees eten en de honden die voor de slede gespannen worden roofdieren zijn die je aanvallen als je niet oplet. Je ziet als lezer slechts flarden van de wereld van de volwassenen. Daar lijkt een dreiging te hangen die weerspiegeld wordt in de onheilspellende natuur. Het is prachtig hoe Iben Mondrup dit door de ogen van de drie verschillende kinderen weet te schetsen, waarbij ze steeds anders naar hetzelfde kijkt. Uiteindelijk blijkt opgroeien in Godhavn als het leven van een pup die tussen de sledehonden doorloopt. Eén onoplettend ogenblik en je wordt verslonden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Margriet Cobben

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur