Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een succesvolle stoomlocomotief

Marloes 01 maart 2019 Auteur

Na Eén van ons liegt komt Karen M. McManus opnieuw met een young adult-thriller. Waar haar eerdere boek een fragmentarische sfeer en oppervlakkig gehalte had, is dat in Twee kunnen een geheim bewaren anders. De thriller, met als volledige titel Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is, moet net als McManus’ eerste boek op gang komen, maar bloeit vervolgens wel uit tot de gehoopte spannende thriller die de titel doet vermoeden.    

Nadat moeder Sadie opgenomen wordt in een afkickkliniek moet de tweeling Ellery en Ezra tijdelijk bij hun oma in Echo Ridge verblijven. Op de dag dat ze aankomen, is het weer echter slecht en onderweg stuiten ze op een probleem dat de voorbode van een gruwelijk verblijf in de stad zal blijken: ‘En naar de bewegingloze figuur die precies in het midden ervan ligt: onder het bloed en met zijn hals in een rare hoek en zijn ogen wijd open, starend in het niets.’ Ellery en Ezra komen terecht in de stad waar vijf jaar eerder het meisje Lacey vermoord werd, waar hun moeders zus het leven liet en waar Malcolm als broer van Declan (verdachte van de moord op Lacey) een zwaar leven heeft bij zijn stiefvader en stiefzus. Al snel blijkt de rust in de stad opnieuw verstoord te worden. De moordenaar van eerder laat wederom van zich horen.    

Natuurlijk scoort een verhaal met moord en doodslag meestal bij voorbaat al punten. Moeilijk is dan echter een plot zo op te bouwen dat het interessant blijft en niet voorspelbaar dreigt te worden. McManus doet dit door haar verhaal op te knippen in twee perspectieven: dat van Ellery en dat van Malcolm. Met Ellery zet ze een nieuwsgierig meisje neer, dat hier en daar opgelegd nieuwsgierig lijkt, maar zeker op sympathie van de lezer kan rekenen. Bij Malcolm is dat in eerste instantie anders. Hij is de broer van Declan en kan daarom niet veel goed doen. Toch zorgt McManus er met haar volledige beschrijvingen voor dat Malcolm al snel het onschuldige slachtoffer van het geheel lijkt. Beide personages nemen hun eigen geschiedenis mee en kennen elkaars verleden nauwelijks tot niet. Als lezer heb je direct een goede voorsprong en daar gaat McManus handig mee om. Ze is selectief in het geven van informatie en zorgt op die manier voor een krachtig rookgordijn als het gaat om de dader en zijn of haar beweegredenen.    

Helemaal buiten de clichéhoek blijft McManus helaas niet. Zowel Malcolm als andere personages - zoals buurtbewoner Vince of stiefzusje Katrin - komen overeen met stereotyperingen als de opgelegde dader (aan de drank, diep gezonken, geweld) of de verwende rijkeluisdochter. Dit werkt helaas automatisch een clichématige start van het verhaal in de hand. De manier waarop McManus de school inricht, met een Mean Girls-achtig trio en een Homecoming mét hofhouding, of de vormgeving van de politieonderzoeken ontwikkelt, laat elk verrassingseffect verdwijnen.    

Gelukkig verandert dit in de loop van het verhaal. De vele lijntjes die McManus in haar verhaal opwerpt, maken dat je in de plot wilt verdwijnen en niet omkijkt naar uitgewerkte onderwerpen of het ‘waarom’. Je wilt in de schoenen van Ellery gaan staan: je voert het onderzoek het liefst zelf uit. Sterke dialogen, soms overlopend van sarcasme, helpen daarbij. McManus werkt op die manier elk type uit tot een zelfstandig persoon met een eigen stem. Bovendien bouwt ze de spanningslijn in het verhaal gedegen en goed gefundeerd op. Ze schept een wereld vol mysterie waarin iedereen, de een soms te expliciet opgelegd en de ander impliciet aanwezig, de dader kan zijn.    

Hoewel McManus de geest van het ‘te snelle einde’ uit de fles heeft laten ontsnappen en daarmee oplossing op oplossing te vroeg laat komen, weet ze de lezer toch bij de kladden te grijpen. Ze laat je houden van mensen van wie je misschien niet zou moeten houden en heeft daarmee een gouden element in handen. Twee kunnen een geheim bewaren is dé stoomlocomotief onder de thrillers.      

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur