Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een vlot en spannend verhaal met dubbele bodem

Marvin O. 17 januari 2019

Klasreünies. Voor de ene zijn ze een waar feest en een triomftocht, voor de andere een te mijden evenement. Sommigen hebben niets dan goede herinneringen aan de schooltijd, die zorgeloos was, plezierig, omringd door vrienden. Anderen herinneren zich pesterijen, uitgesloten worden, eenzaamheid. Het is een periode die velen een leven lang met zich meedragen en die bepalend is voor hoe de rest van dat leven verloopt. Meerdere regisseurs maakten er al een film of zelfs een volledige tv-serie over, meerdere auteurs verwerkten het onderwerp in een boek. Dimitri Casteleyn (1966) voegt met Het feest een nieuwe variant op dit thema aan onze gezamenlijke literaire erfenis toe.    

Maurits Matthys wordt vijftig. En met hem de vier anderen waarmee hij in de klas zat op de middelbare school. Maurits heeft het gemaakt, is stinkend rijk geworden dankzij enkele ideeën die hij jaren geleden had en waarvoor hij nog steeds royaal octrooigeld opstrijkt. Hij besluit de andere vier uit te nodigen voor een reünie. Ze zijn hierover verbaasd en Maurits heeft wat overtuigingskracht nodig, want ze weten allemaal heel goed dat Maurits de pineut van de klas was. Hij was de jongen die gepest werd door de andere vier en ze zagen elkaar nooit meer terug. De vraag is dan ook waarom ze nu door Maurits worden uitgenodigd.

Casteleyn laat elk van de vijf klasgenoten om en om aan bod komen in hoofdstukken die hun naam dragen: Maurits, Jacob, Thomas, Eva en Leonie. In het inleidende gedeelte krijgen ze ieder met Maurits te maken die hen ervan probeert te overtuigen om naar de reünie te komen. Maurits zelf haalt herinneringen op aan zijn jeugd. De lezer voelt al snel aan dat er dingen staan te gebeuren en langzaam wordt spanning opgebouwd. Als de reünie van start gaat, worden de vier gasten apart ontvangen en van elkaar gescheiden gehouden. Aan het aantal glazen dat klaarstaat te zien, is er ook nog een zesde, onbekende gast uitgenodigd. Men heeft het raden naar wat er te gebeuren staat, en Het feest kan tot op dit punt vlotjes in de boekenkast naast bijvoorbeeld Tien kleine negertjes van Agatha Christie. Dit beoogt geen thriller te zijn, maar toch knettert de spanning van het papier af.    

Het verdere hoe en waarom is natuurlijk aan de lezer om te ontdekken, maar vast staat wel dat Casteleyn zich een talentvol verteller toont die meer doet dan alleen maar teren op het thrillereffect dat hij in het eerste deel van het boek creëert. In een snelle opeenvolging van korte hoofdstukken, laat hij de personages interageren met vlotte en realistische dialogen die in werkelijkheid zouden klinken zoals ze ook gedrukt staan. De personages waren drieëndertig jaar geleden klasgenoten en kenden elkaar goed, maar ondertussen is daar veel tijd overheen gegaan en draaien ze onwennig om elkaar heen. Dit samenspel tussen onwennigheid en vriendschappelijkheid komt perfect uit de verf. Er wordt gelachen en vlot gebabbeld als er teruggedacht wordt aan vroeger, er vallen stiltes als er over nu gepraat wordt, oude conflicten steken al snel weer de kop op ook. Ondertussen blijft – ook voor de lezer – de vraag hangen: wat staat er te gebeuren?

In dit vlotte verhaal is echter ook ruimte voor wat reflectie en een boodschap. Zijn tieners die pesten te jong om te beseffen wat ze aanrichten of niet? In welke mate zijn docenten die pesterijen stilzwijgend negeren medeplichtig? Hoe beïnvloeden pesterijen de latere levens van slachtoffers, én van daders? Is spijt na de zonde betekenisvol? Het zijn vragen waarover de auteur zich buigt en waarop hij, binnen de beperkte context van dit ene verhaal, antwoorden zoekt. Het staat de lezer vrij om die reflectie op te pikken en te laten bezinken. Wie dat niet wil, kan eenvoudig genieten van een verhaal dat nooit inzakt. Casteleyn schrijft ook jeugdboeken en poëzie, maar in de categorie literatuur is Het feest in ieder geval voorlopig zijn beste boek.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur