Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De lat wordt steeds hoger gelegd

Marvin O. 19 februari 2019

De mensen achter Historische Verhalen brengen al drie jaar lang twee verhalenbundels per jaar uit. De helft daarvan zijn verzamelbundels waaraan ieder die meent een sterk verhaal te hebben geschreven, kan bijdragen. Amateurs zijn even welkom als professionele schrijvers. Deze bundel is de derde in deze serie. De eerste telde 27 verhalen, de tweede 20, en nu resten er nog 15. Dat wil echter niet zeggen dat de lezer minder waar krijgt voor zijn geld. Het boek is even dik als de voorgaande. De verhalen zijn gemiddeld wat langer dit keer, en het moet gezegd: het komt de kwaliteit ten goede.    

Opnieuw spelen de verhalen zich af binnen een historisch correcte context. Soms geeft de schrijver een bestaand personage een stem of eigen gedachten die de bewaard gebleven geschiedschrijving hen niet gegeven heeft. Sommige schrijvers voegen fictieve personages toe door wier ogen we de geschiedenis bekijken. Elk verhaal wordt traditioneel gevolgd door historische duiding en eventueel een korte literatuurlijst voor wie over het onderwerp wil verderlezen. Wat die duiding in ieder geval sterk naar voren laat komen, is hoe goed de schrijvers zich gedocumenteerd hebben. Ze schrijven niet zomaar wat, maar kunnen de plot(twists) steeds verantwoorden. Dit mag dan wel fictie voor en door liefhebbers van het genre zijn, maar het is geen amateuristisch broddelwerk.    

Marjolein van de Gender bijt de spits af met een pakkend verhaal over een Londens meisje dat onder erbarmelijke omstandigheden als schoorsteenveger werkt. Halverwege de bundel keert ze nog een keer terug met een verhaal over Pausanias in het Macedonië ten tijde van Alexander de Grote. Zij is de enige die tweemaal bijdraagt. Gelet op het niveau van haar verhalen is dat absoluut geen straf voor de lezer.    

Nog tal van andere schrijvers zijn oude bekenden. Keren terug: Sandrine van der Velde met een mooi verhaal over de moeder van Margaretha van Parma die als dienstmeid zwanger raakte en haar kind moest afstaan; Debby Willems, die het verdriet beschrijft van Inca-ouders wier kind geofferd wordt; Jeanine Erades, die een visser volgt die toevallig terechtkomt in een gevecht tussen de adel en de stedelingen; Johan Klein Haneveld, die de piraten van de Caraïben van hun foute Hollywoodimago afhelpt; Iris Versluis met een verhaal waarin de evolutie in de uitbeelding van Nefertiti origineel in handen van een jonge arbeider wordt gelegd; Mathijs van der Loo die de liefdesrelatie tussen de hertog van Orléans en zijn minnaar, ridder Philippe van Lotharingen, door de ogen van Philippe bekijkt; Hay van den Munckhof, die met een beklijvend verhaal over de gruwelen van de Rode Khmer in Cambodja voor een van de hoogtepunten in deze bundel zorgt; Paul Christiaan Smis, wiens verhaal Rachab (in de inhoudsopgave foutief Jericho genoemd) een hervertelling is van het Bijbelverhaal over Jozua, gezien door de ogen van een prostituee.    

Zes auteurs debuteren: Daniël Korving beschrijft het wedervaren van een Franse overloper in de Tweede Wereldoorlog; Marloes Jongewaard brengt Joseph Mary Plunkett voor het voetlicht, een dichter die een rol speelde bij de Ierse Paasopstand van 1916; Ilse Bockstaele, een Vlaamse die ook al enkele Vlaamse Filmpjes schreef, brengt ons een kritische kijk op de controversiële koning Leopold II; Wouter van Gorp leert ons dat Karel de Grote een olifant bezat. Van Gorp publiceerde ook in de fantasybundel Achterblijvers, net als Van den Munckhof en Klein Haneveld, wat bevestigt dat sciencefiction- en fantasyschrijvers ook historische fictie kunnen schrijven, en omgekeerd. Stella van Lieshout ten slotte beschrijft hoe een Romeinse soldaat bereid is zijn volk achter te laten voor een Keltische schone.    

Helaas ontbreekt de ruimte om elk verhaal apart te bespreken. Nochtans verdienen ze het wel. Verhalenbundels bevatten altijd wel sterke en zwakke verhalen, dat is eigen aan het opzet. Historische Verhalen zet dit gegeven op een helling. Het is dit keer een kwestie van sterk en sterker. Deze derde verzamelbundel legt de lat voor de toekomst meteen een heel stuk hoger.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur