Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een verzameling incoherente fragmenten maakt nog geen boek

Marvin O. 25 juni 2019

Een naamloos hoofdpersonage woont in het Witsenhuis, een laatnegentiende-eeuws pand in Amsterdam waarin ze als kunstenares nagenoeg gratis mag wonen voor een aantal jaren. Dit werd zo bepaald door de weduwe van de kunstschilder die het kocht. Als kunstvorm schrijft ze een boek. Ook haar goede vriendin M schrijft een boek. Zowel wat ze meemaakt, als haar woning, hebben invloed op haar gedachtegang, haar inspiratie en haar levenskeuzes. In het boek van M komt het hoofdpersonage voor en sterft erin. Of misschien uiteindelijk toch maar niet? Ook daarover piekert ze want dat sterven vindt ze maar niks. Eigenlijk wil het hoofdpersonage van alles wat, en wil ze het ook weer niet. Het zaait verwarring; welke van haar herinneringen zijn waar, welke heeft ze gaandeweg verzonnen? Welk leven dat ze leidt is het echte, welk is een mogelijk alternatief?

Niña Weijers (1987) debuteerde in 2014 nogal opvallend met De consequenties, een boek waarin een kunstenares zichzelf vrij letterlijk in the picture zet. De stevige verkoopcijfers deden reikhalzend uitkijken naar een vervolg. Alhoewel ze intussen wel zichtbaar bleef met enkele korte verhalen in diverse bundels, was het toch vijf jaar wachten op een volwaardig boek. Met Kamers antikamers is aan dat wachten een eind gekomen.

Weijers vindt het wel prettig om de lezer een puzzel voor te leggen die zich niet meteen laat oplossen. In het boek vinden we dan ook heel wat puzzelstukken terug waarvan men zich kan afvragen of ze wel allemaal onderdeel van dezelfde puzzel zijn. Het naamloze hoofdpersonage wordt soms gevolgd, soms krijgt de lezer dan weer een stukje te lezen uit het boek van M, er zit een interview in met een schrijfster die het hoofdpersonage ontmoet, enzovoort. Hoe deze fragmenten verband houden met elkaar, dat is een vraag die de lezer zich meermaals zal stellen. Ze beantwoorden zit er niet meteen in, daarvoor blijft de coherentie te vaag.

Alhoewel het nergens gezegd wordt, is het naamloze hoofdpersonage Weijers zelf, en is M Maartje Wortel. In Wortels recente boek Dennie is een star, figureerde al het personage N, alias Niña Weijers. Ook Saskia De Coster, die een tijdje Weijers’ vriendin was, mag een naamloze rol spelen in dit boek. Alle drie de schrijfsters brachten dit jaar op enkele maanden tijd een boek uit dat grotendeels autobiografisch is. Ook in Kamers antikamers zitten heel veel elementen die gewoon waar zijn. Schrijven over jezelf is in de mode, maar voor de lezer na enige tijd ook helemaal niet meer interessant. Vele van de semiautobiografische boeken worden onderhand inwisselbaar want ze roeren allemaal in dezelfde ketel van twijfelen aan jezelf, vragen stellen over de weg die je op wil in het leven, en – uiteraard – relatieproblemen. De schrijver (m/v) die nog oerdegelijke fictieromans uitbrengt die niet over zichzelf, zijn (haar) disfunctionele leven, en zijn (haar) getroebleerde relatie gaan, wordt een met uitsterven bedreigde soort. Het is niet zo dat deze zelftherapeutische boeken slecht zijn of slechter worden, maar het gevoel dat men ‘oude wijn in nieuwe zakken’ verkoopt, wordt steeds sterker.

Van de drie genoemde schrijfsters, heeft Weijers het minst toegankelijke boek geschreven. Ze heeft er enkele losse verhalen in verwerkt die als aparte korte verhalen kunnen bestaan en floreren. Het zijn fragmenten uit het boek van M en deze zijn best goed, ook omdat de lezer er grip op heeft. De rest is als een ongeleid projectiel. Alles is zonder meer mooi geschreven en je leest er soepel doorheen. Het toont aan dat zeuren over het talent van iemand die zich al eerder bewezen heeft, zinloos is. Dat talent verdwijnt niet meer en een auteur kan het ook niet wegstoppen. De vraag is wat een schrijver er vervolgens nog mee doet. Weinig, in dit geval. Na verloop van tijd wil een lezer toch wel wat bos door de bomen beginnen te zien. Het komt er helaas nooit van.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur