Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Bonnie en Clyde voor watjes

Marvin O. 21 mei 2019

Polly McClusky is elf wanneer haar vader Nate haar na schooltijd ophaalt. Normaal gesproken niets bijzonders, ware het niet dat ze haar vader al minstens vijf jaar niet gezien heeft en hij verondersteld wordt in de gevangenis te zitten. Ze komt er bovendien snel achter dat haar moeder en stiefvader eerder op deze dag zijn vermoord en dat zij eveneens op de hitlist van de moordenaars staat. De Aryan Steel-bende heeft het op haar en haar vader gemunt en voor Nate zit er niets anders op dan van zijn zenuwachtige en verlegen dochter iemand te maken die op zichzelf kan passen. Hij introduceert haar in de wereld van geweld, diefstal, overvallen en moord.  

Jordan Harper is een vrij onbekende naam, maar deze Amerikaan is ongemerkt al in menig huiskamer binnengedrongen. Hij werkte onder andere in de reclamewereld maar is ook actief voor televisie en schreef en produceerde afleveringen van Gotham en The mentalist. In 2017 besloot hij het als thrillerschrijver te proberen. She rides shotgun, zoals het boek in Amerika heet, kwam in april van dat jaar uit en hiermee won de schrijver ondertussen de Edgar Award en de Alex Award. Vorig jaar kwam het boek ook in Groot-Brittannië uit onder de minder ronkende titel A lesson in violence. In het Nederlands werd dat Kind van de rekening, wat in vergelijking met het origineel behoorlijk slap klinkt. Het boek wordt Harpers debuut genoemd, wat slechts ten dele klopt want in 2012 publiceerde hij een bundel korte verhalen onder de titel American Death Songs dat later Love and other wounds is gaan heten.  

Harper is gepassioneerd door harde criminaliteit. Bendeoorlogen binnen en buiten de gevangenis, zwaar getatoeëerde gangsters, bloed en moorden, en drughandel en -productie zijn onderwerpen waar Harper graag over schrijft, wat ook in zijn korte verhalen al opviel. Het harde en snelle leven dat hiermee geassocieerd wordt, heeft hij ook doorgetrokken naar zijn schrijven. Vele korte hoofdstukken bomvol actie en slechts ruw gepolijste personages typeren Kind van de rekening. Aan reflectie en karakteruitbouw spendeert de schrijver zelden tijd en de omgeving wordt slechts uitgetekend voor zover die voor het verhaal nuttig is. Vaart is wat telt.  

Desondanks heeft hoofdpersonage Polly een aantal interessante eigenschappen meegekregen. Ze is zeer intelligent, heeft net als haar vader scherpschuttersogen, kickt op geweld en zeult overal een teddybeer met zich mee die ze gebruikt om met haar omgeving te communiceren. Goede vondsten die tot grappige momenten leiden, maar helaas is Harper er zo mee opgezet dat hij ze blijft gebruiken en herhalen tot lang voorbij het punt waarop de aardigheid er voor de lezer wel af is.  

Nate neemt zijn dochter meteen mee in de auto en slaat met haar op de vlucht, en dat laat vermoeden dat we in zijn voor een flinke portie roadtrip met Bonnie en Clyde-allures. Daar lijkt het een tijdje ook wel op, maar Harper weet na een poos niets nieuws meer toe te voegen en stapelt de overvallen die allemaal op elkaar lijken, op. Enkele nevenpersonages worden hier en daar toegevoegd om de indruk te wekken dat we iets nieuws lezen, maar die personages kunnen niet verhullen dat ze de functie van oppervlakkig lakwerk hebben. Ze fungeren als dunne toplaag op oud koetswerk die je er meteen afkrabt.  

Het is niet omdat een boek erg gewelddadig is, dat het ook een thriller is. Het is vooral amusant om te lezen – met name de teddybeer vervult zijn rol als grapjas heel goed – maar spannend is het niet. Het verhaal zit boordevol clichés en roept sterk die karakteristieke sfeer op van de klassieke spaghettiwesterns. Kind van de rekening heeft om die reden best wel aantrekkingskracht, en die maakt dat je blijft lezen, maar om er nu meteen prijzen naartoe te gooien … nee, daar is de plot wat te mager voor.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur