Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een oppervlakkig debuut, met gebrek aan diepgang

Ria Borkent (1950) schrijft vooral gedichten en kerkliedteksten. Ze schreef onder andere God wil bij mensen wonen, een kinderbijbel die vooral aandacht geeft aan de taal van de bijbel. Ze vertaalde de Matthäus Passion in het Nederlands (Matteüs Passie, een poëtische hertaling) en werkte mee aan Psalmen voor nu en verschillende verhalenbundels. In 2012 en 2013 was ze stadsdichter van Apeldoorn. Huis aan de Handelskade is haar eerste roman.

Huis aan de Handelskade gaat over Sophie. Na de dood van haar man keert ze terug naar Nederland en vindt ze haar plek in een nieuwbouwappartement. Ze wordt verkozen tot voorzitter van de Vereniging van Eigenaren. Wanneer een gevelplaat wegens een constructiefout naar beneden valt, moet de VvE op zoek naar de aansprakelijke. Dit levert echter de nodige moeilijkheden op.

In een doolhof van beschuldigingen, waarin de aannemer naar de architect wijst, de architect naar de projectontwikkelaar en de projectontwikkelaar naar de gemeente, komt Sophie in een eindeloze cirkel terecht. De drukt loopt op, de bewoners eisen in de vergaderingen dat de zaken sneller worden geregeld en wanneer langzaam duidelijk wordt dat de vergoeding bij de aannemer gezocht moet worden, blijkt Sophie haar gevoelens voor de man niet opzij te kunnen zetten.

De roman geeft op een goede wijze een interessant inzicht in de juridische kant van een ongeval. Waar buitenstaanders vaak alleen in een krantenkop lezen dat er ergens een gevelplaat is gevallen en vervolgens verdergaan met hun levens, geeft dit boek mooi de andere kant van het verhaal weer. De lezer ziet in hoe verschrikkelijk zo’n ongeluk kan zijn. En dan niet alleen het feit dat een gevelplaat is gevallen, maar ook de juridische nasleep, die je vijf jaar lang blijft achtervolgen.

Het verhaal gaat hierna echter helaas over in wat lijkt op een liefdesverhaal. Sophie weet niet zeker of ze iets voelt voor de aannemer. De bewoners denken natuurlijk van wel en nemen haar dit kwalijk, omdat ze neutraal moet blijven. Hierdoor wordt Sophie zo goed als weggepest door haar buurtbewoners. Door deze plotwending gaat de focus af van waar het verhaal eigenlijk over gaat, maar… waar gaat het verhaal eigenlijk over? Doordat het verhaal eerst lijkt te gaan over de eindeloze sleur van een juridisch traject, lijkt het daarna over verschillende andere dingen te gaan: liefde, manipulatie en weggepest worden. Dit heeft als resultaat dat de thema’s (als er al thema’s in zitten) niet goed worden uitgewerkt en de roman wat oppervlakkig overkomt.

Dit komt ook doordat veel elementen in de roman cliché overkomen. Niet alleen de gebeurtenissen (vrouw krijgt gevoelens voor de man voor wie ze juist géén gevoelens moet krijgen, natuurlijk krijgt ze alle buurtbewoners tegen zich), maar ook op zinsniveau en in dialogen zijn er clichés.

Daarnaast bevat het verhaal veel overbodige scènes en personages. Wellicht lijken ze overbodig omdat ze niets toevoegen aan het thema en misschien is dit weer een gevolg van het feit dat het thema niet goed is uitgewerkt. Zo zijn er een hoop scènes met personages die er niet toe doen. Achteraf denk je: ‘waarom zat dit erin, waarom heb ik dit gelezen?’ Dit heeft als gevolg dat het verhaal soms langdradig aanvoelt en je veel personages al snel vergeet. De personages die er wél toe doen lijken bijna allemaal op elkaar, waardoor het enige personage dat je achteraf bijblijft, Sophie is. Bij de andere namen is het na het dichtslaan van het boek lastig om er nog een beeld bij te vormen.

Zonder uitgewerkt thema, diepgang en van elkaar te onderscheiden personages is Huis aan de Handelskade al met al geen sterk romandebuut van Ria Borkent. Het is natuurlijk nog maar haar eerste roman, wellicht dat de toekomst meer zal brengen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van mjvanholsteijn

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur