Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een kleine stroom opwinding

Sigried 18 maart 2019 Hebban Recensent

Wat is het verschil tussen een bundel korte verhalen en een roman? Is het de lengte van het verhaal, de uitwerking van de personages, de plot die de verschillende delen met elkaar verbindt? Evelien Vos zal het zich bij het schrijven van Niemand keek omhoog vast afgevraagd hebben. Ze komt echter nog niet helemaal los van het genre van korte verhalen, waarin ze eerder debuteerde. Haar romandebuut zal hierdoor waarschijnlijk meer naar waarde geschat worden door lezers die van korte verhalen houden, dan door lezers die op zoek zijn naar een plotgedreven, gelaagde roman.

“Zo speciaal ben je niet”, drukt haar moeder Lucy als kind op het hart. Lucy gaat daar niet tegenin. Integendeel, door alledaagse en onbenullige activiteiten gedetailleerd te beschrijven, lijkt ze de banaliteit van haar bestaan nog meer te willen benadrukken. Op een afstandelijke manier registreert ze de bezoekjes aan haar opa, een taak die ze van haar vader heeft overgenomen en waarbij ze openlijk gekleineerd wordt. Ook daar gaat ze niet tegenin. Ze ondergaat haar leven met een onbewogen passiviteit die irritatie opwekt en die doet hopen dat haar verhuis naar Madrid een ommekeer zal betekenen in de gelaten sfeer die tot dan toe opgeroepen wordt. Hoewel Lucy bij aankomst in Madrid “een kleine stroom opwinding” voelt, verandert er nauwelijks iets in de manier waarop ze in het leven staat en blijft de eenzaamheid haar trouwste bondgenoot.

De roman bestaat uit een opeenvolging van korte hoofdstukken met gebalde paragrafen die uiteenlopende anekdotes vertellen en vaak onafhankelijk van elkaar bestaan. De losse opbouw geeft het gevoel dat niet elk hoofdstuk of elke paragraaf er echt toe doet in het geheel van het verhaal. Het taalgebruik is daarentegen heel precies, weloverwogen en toch breekbaar; een combinatie die wonderwel bij het hoofdpersonage past.

Hoewel een ik-verteller gebruikt wordt, krijgt je moeilijk grip op Lucy. Er zijn behoorlijk wat dramatische gebeurtenissen, maar de toon blijf onderkoeld, het ritme traag. Op het vlak van actie wordt het verhaal nooit erg spannend. Als lezer verwacht je dan als tegenwicht een rijk intern leven, maar zover komt het zelden. Lucy is letterlijk een toeschouwer die haar eigen leven observeert als een objectieve buitenstaander die uitingen van gevoelens kan registreren, zonder ze werkelijk te doorgronden. Zelfs wanneer ze door haar vriend aangerand wordt, geeft ze de details weer, maar blijft elke vorm van emotie achterwege. De lezer moet zelf invullen welke effecten deze en andere ervaringen op haar gemoedstoestand hebben, maar krijgt daartoe weinig handvaten.

Het is lang wachten tot er iets gebeurt waardoor een fractie van passie het verhaal binnensluipt. Pas wanneer Lucy te horen krijgt dat haar broer aanwezig zou kunnen zijn bij een terroristische aanslag wordt de onderhuidse onrust voor het eerst duidelijk voelbaar. Hier vindt een keerpunt in de vertelstijl plaats, en worden conflicten eindelijk uitgesproken én gevoeld.

Evelien Vos zet een ongrijpbaar hoofdpersonage neer. Hiermee heeft ze het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt, te meer omdat er geen echte plotontwikkeling is. Niemand keek omhoog moet het vooral van het taalgebruik hebben. De interessante schrijfstijl houdt de aandacht vast, maar is uiteindelijk onvoldoende om het boek echt memorabel te maken.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sigried

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur