Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Eeuwige roem voor de Goncourts

Ton van der Molen 20 januari 2015

Eén van de beroemdste dagboeken uit de wereldliteratuur is Journal, Mémoires de la Vie Littéraire van de Franse broers Edmond en Jules de Goncourt. Dit werk van bijna vijfduizend pagina’s weet al meer dan 125 jaar lezers te trekken. Ook in Nederland, waar uitgeverij De Arbeiderspers onlangs onder de titel Dagboek met een herdruk kwam van de in 1985 verschenen vertaling van pakweg tien procent van het totaal.

Edmond en Jules de Goncourt begonnen op 2 december 1851 aan hun Journal, met de bedoeling “voor het nageslacht onze tijdgenoten tot leven te wekken zoals ze werkelijk waren.” Toen Jules in 1870 overleed, besloot Edmond alleen verder te gaan. Ontroerend is zijn beschrijving van de laatste dagen van Jules. In 1896 eindigt het dagboek, kort voor de dood van Edmond.

In hun Journal roddelen de broers er lustig op los, vooral over de grote schrijvers van hun tijd, maar ook over schilders, beeldhouwers, politici, wetenschappers en adellijke personen. Vertaler en samensteller Leo van Maris heeft zoveel mogelijk de passages geselecteerd die gaan over ook nu nog bekende personen: Flaubert, Daudet, Zola, Maupassant, Toergenjev (die een tijdlang in Parijs woonde), Rodin, Manet en wie al niet meer. Het persoonsregister achter in het boek beslaat maar liefst 39 pagina’s.

Het ging er in de tweede helft van de negentiende eeuw nogal wild aan toe in het literaire wereldje van Parijs. Bordeelbezoek, maîtresses, seksfeestjes, de kunstenaars gingen ongeremd hun gang. Syfilis was dan ook een belangrijke doodsoorzaak. Vooral Guy de Maupassant sprong regelmatig extreem uit de band. In 1891 schrijft Edmond: “Hennique vertelde me een paar invallen van Maupassant die aantonen dat hij -hoewel hij in wezen geen slecht mens is-, toch heel onaangename sadistische trekjes heeft. Hij was erbij dat Maupassant zijn lid zo liet beschilderen dat het net leek of hij syfilis had. Daarna is hij naar een van de maîtresses gegaan die hij op dat moment had, waar hij zich beklaagde over de verschrikkelijke ziekte die zijn geslachtsdelen wegvrat. Na deze verklaring heeft hij met geweld de arme vrouw genomen, die vervolgens in een voortdurende angst geleefd heeft (..)”.

De broers schrijven ook veel over hun eigen werk: romans, toneelstukken, non-fictie, een omvangrijk oeuvre dat nu, op het dagboek na, vrijwel vergeten is. Ook over hun kunstverzameling krijgt de lezer veel te horen. Af en toe gaan de Goncourts op reis naar het buitenland. In 1861 is Nederland aan de beurt. Zij bezoeken hier vooral musea, maar ze hebben ook een uitgesproken mening over de inwoners: “De mannen en vrouwen zijn er lelijk, niet op een menselijke manier, maar als vissen, met vissenogen en vissenkoppen, een gelaatskleur van gedroogde vis, en ze hebben iets van zeerobben en kikkers (..)”.

Edmond en Jules de Goncourt leefden voor de literatuur. Hun doel was eeuwige roem. Zo schrijft Edmond in 1888: “De gedachte dat de planeet Aarde aan haar einde kan komen (..) stemt mij af en toe somber. Het zou diefstal zijn tegenover mij: ik heb alleen maar literatuur geschreven in de hoop op eeuwige roem! Een roem die niet langer dan tien-, twintig-, of honderdduizend jaar duurt, loont dat wel de moeite die ik me getroost heb, de ontberingen die ik mezelf heb opgelegd?”

Dankzij hun dagboek zit het met de roem van de Goncourts vooralsnog wel goed. Om er volledig van te kunnen genieten, moet je wel wat basiskennis hebben van de Franse literatuur en de Franse geschiedenis in de beschreven periode. Voor wie over die bagage beschikt, is hun openhartige inkijkje in het literaire Parijs tussen 1851 en 1896 een genot om te lezen.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Ton van der Molen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur